Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karlzn
Hej.

Har en S60 2,4T -03 automat med 22000 mil under motorblocket. Problemet är att den jäveln vibrerar som en padda på en betongplatta vid körning i hastigheter mellan 80 och 120 km/h och lite extra på det vid vänstersvängar. Har inte gjort hjulbalansering (än) och har samma problem oavsett vinter- eller sommardäck. Men det uppträder inte som obalanserade däck.!? Har blivit värre den senaste månaden....

Några idéer?

Tack på förhand!
av Karlzn
Tack för hjälpen.

Lutar åt att det är drivaxeln, vibrerar vid gaspådrag, börjar någonstans vid 60 km/h (har blivit värre idag) och fortsätter hela vägen. Slutar först när jag släpper gasen, kommer tillbaka när jag gasar igen och blir ännu värre vid vänsterkurvor.

Vilken sida ska jag byta? Jag får för mig att det är höger!?

/John.
av Karlzn
Nu har jag nästan fått ordning på problemet. Det är iaf avsevärt bättre än innan, bytte motorkuddarna (1 vä, 1 hö och den stora i mitten) på tvärstaget som ligger i bakkant över motorn. Dock kan det fortfarande uppstå mysko vibrationer vid gaspådrag i vänsterkurva..!?!? Fast inte riktigt som de små intensiva vibrationerna som fanns innan utan nu är det mer av ett bankande med floppigt ljud, som att höger framhjul har formen av en biljardtriangel istället för en rund fin pizza.!

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]