Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Role
Hej det finns ingen lag om att Reg skylten inte får sitta under kofångaren. Bar skylten hänger rakt ner när man blir stoppad av polis :lol:
Användarvisningsbild
av Mr B
Originalfästet på min första bil, en SAAB V4 från -79 var så, en bockad plåt som satt fast under kofångaren i ena kanten och en bit in under bilen i bakre kanten, själva regplåten satt alltså en bit innanför kanten på kofångaren och lutade dessutom nedåt lite... Kom man gående framför bilen såg man knappt skylten, men original var det! Borde va lagligt alltså att ha den så...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Silver.Swe. skrev: alla andra gör ju d :D
Det finns människor som rånar banker med, innebär det då att det är lagligt bara för att nån annan har gjort det?

Samma fenomen på jobbet med parkeringar. Det är lite ont om platser, så ibland hamnar en bil utanför en ruta för att det inte finns plats. Den bilen blir då en utlösande faktor: helt plötsligt är det ok att ställa sig hur fan som helst, även om det finns lediga rutor...
Användarvisningsbild
av Emmajönnfors
Vet inte hur det är i sverige men i finland måste nummerplåten vara placerad i mitten av kofångaren, får endast ha annan placering om den är monterad så från fabriken (som alfa romeo har i vänster sidan). Skyllten måste vara 100% synlig från 25m avstånd. Den får inte vara målad eller omändrad och ska man va riktigt petnoga ska skruvarna vara vita. Sen hur noga poliserna är beror på från polis till polis
Användarvisningsbild
av lennarte
På farsans 144 -72 hängde reg.plåten under stötfångaren. Om det var original vet jag inte, men tror den var placerad så före 1973. En julafton ringer polisen honom och frågar om han har en bil med reg.nummer XXX111. Då hade någon hittat nummerskylten i en snödriva, den hade förmodligen böjts fram och tillbaka under åren och till sist brustit. Det var aldrig tal om att den var olämpligt placerad eller något sådant. Så den sitter nog på samma plats än idag, den satt där när jag sålde den vidare 2008. -73 års 140 hade inte gummi hela vägen på stötfångaren, bara i ytterkanten. Då satt reg.plåten mitt på stötfångaren.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har på någon bil haft den hängande under kofångaren - i två läderremmar.
Perfekt när man sedan kör då den viker sig in i under bilen. Perfekt när hastighetskameran blixtrar till!
Skulle man bli stoppad av polisen så hänger den snyggt ner och syns. Skulle dom sedan tala om för en att den inte syns på.g.a. att den viker sig in under bilen, ja då gäller det att ha utmärkta skådespelartalanger.
Jag blev aldrig stoppad, bara fotad. :-)
av Lobocut
Framgår av 3 kap. 6 och 7 § i förordning (2019:383) om fordons registrering och användning, vart registreringsskylten skall placeras och synlighet. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2019-383

6 § På en bil ska den ena registreringsskylten placeras framtill och den andra baktill. På en traktor, ett motorredskap eller ett terrängmotorfordon ska registreringsskylten placeras framtill.

7 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Då kan man ju fråga sig vad definitionen framtill är? HD har faktiskt satt ett prejudikat i vad framtill räknas som, i ett annat ärende dock. https://www.svd.se/hds-fraga-vad-ar-framtill-pa-bilen

Så det betyder då att du kan sätta din registreringsskylt var du vill, enligt HDs dom om vad som räknas framtill. Men du måste även uppfylla 7 paragrafen, att den ska sitta synligt och lätt kunna avläsas.

Detta betyder alltså att man får ha sin registreringsskylt i framrutan, så länge den är synlig och går lätt att avläsa.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]