Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plutten
Vad tror ni Dragvikten blir på nya V70 Blir det 1800 som på gamla eller 2000 kg
Användarvisningsbild
av QPAX
Den kan bruke mer enn nå. Tror det blir sagt noe om i denne filmen:

http://www.automotorsport.se/tv/?m=228
av Frigge
Max släpvagnsvikt med B-kort är allafall 1400 på denna bil
Reg nr XZX240
av Plutten
Men det är maxvikten med BE kort som jag är nyficken på
av Frigge
Plutten skrev:Men det är maxvikten med BE kort som jag är nyficken på
Ja förstod det men just den vikten stod inte i Bilregistret
Användarvisningsbild
av Mr H
Sannolikheten att det kommer att skilja speciellt mycket på dragvikten mellan S80NN och V70NN är nog inte så stor.
Kollade dragvikten på en S80NN 2,5T och får då följande viktgränser:

B-kort : 1340kg
BE-kort : 1800kg
Sammanlagda bruttovikten för bil och släpvagn får högst
uppgå till 3960kg.

Detta enligt bilregistret.
Användarvisningsbild
av Brainy
Totalvikten på b-kort kommer ju dessutom att höjas från 3500kg till max 4200kg så då kommer du ju få dra den vikt som det idag krävs be-kort för.

/Anders
Användarvisningsbild
av cycler
Brainded skrev:Totalvikten på b-kort kommer ju dessutom att höjas från 3500kg till max 4200kg så då kommer du ju få dra den vikt som det idag krävs be-kort för.

/Anders
Yeps... tyvärr får man ju säga.... nån jävla EU-anpassning som verkar skum. (Andra länder kräver kanske en släpbehörighet för att köra släp överhuvudtaget??)

Om man nu skall framföra ett ekipage på över 4 ton så skall man för f-n gå utbildning för det.

Hmm man kanske skulle kolla upp detta med släp i andra länder....

/C
av Mikael G
Jag vet inte om det ligger nån sanning i detta men jag har hört att volvo på gamla P2 plattformen höll ner på dragvikten med flit. Om man skulle ha ökat på den hade man fått förstärka bakvagnen och det i sin tur hade påverkat krocksäkerheten negativt. Men det är bara vad jag har hört och det kan kanske tas med en nypa salt.
Användarvisningsbild
av Mr H
Det här med dragvikter är alltid lurigt. Många gånger så klarar nog bilens konstruktion högre vikter än vad som tillåts i slutänden. Jag menar, rent mekaniskt håller det säkert för betydligt större släpvikter utan att bultförband, svetsskarvar mm brakar ihop, men bilens köregenskaper kanske blir livsfarliga.

Sedan handlar det ju naturligtvis om vilken utväxling växellådan ges, och även vilket vridmoment motorn har. Jag hade en gång i tiden en Mazda 323 med 75 ystra hk under huven. Med den fick jag dra 1500kg med BE-kort. Vid ett tillfälle hängde jag en tvåaxlad biltrailer efter och lastade en annan Mazda 323. Totalt hade jag 1480kg efter bilen. Till min stora förvåning klarade 323:an detta utmärkt.
V40:n jag hade förut var tyngre och motorstarkare än 323:an men med den fick man "bara" dra 1400kg, oavsett körkortsklass.....

Vad jag försöker säga är att kanske skulle P2:orna kunnat dra mer än dom 1800kg men vilka egenskaper skulle dom få då? Och vad skulle kanske behövt vara kraftigare osv för att dom skulle kunna dra tex 2000kg? Det kanske hade behövts så dyrbara förändringar att det helt enkelt inte var försvarbart. Trots allt så är det ganska få bilägare som utnyttjar max släpvikt. Hyrsläp från macken är nog det vanligaste bilar med dragkrok släpar runt på.....
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]