- sön 04 feb 2007, 20:37
Det här med dragvikter är alltid lurigt. Många gånger så klarar nog bilens konstruktion högre vikter än vad som tillåts i slutänden. Jag menar, rent mekaniskt håller det säkert för betydligt större släpvikter utan att bultförband, svetsskarvar mm brakar ihop, men bilens köregenskaper kanske blir livsfarliga.
Sedan handlar det ju naturligtvis om vilken utväxling växellådan ges, och även vilket vridmoment motorn har. Jag hade en gång i tiden en Mazda 323 med 75 ystra hk under huven. Med den fick jag dra 1500kg med BE-kort. Vid ett tillfälle hängde jag en tvåaxlad biltrailer efter och lastade en annan Mazda 323. Totalt hade jag 1480kg efter bilen. Till min stora förvåning klarade 323:an detta utmärkt.
V40:n jag hade förut var tyngre och motorstarkare än 323:an men med den fick man "bara" dra 1400kg, oavsett körkortsklass.....
Vad jag försöker säga är att kanske skulle P2:orna kunnat dra mer än dom 1800kg men vilka egenskaper skulle dom få då? Och vad skulle kanske behövt vara kraftigare osv för att dom skulle kunna dra tex 2000kg? Det kanske hade behövts så dyrbara förändringar att det helt enkelt inte var försvarbart. Trots allt så är det ganska få bilägare som utnyttjar max släpvikt. Hyrsläp från macken är nog det vanligaste bilar med dragkrok släpar runt på.....
MVH // Magnus
-------------------------------------------------------
"For once you have tasted flight You will walk the earth with your eyes turned skywards
For there you have been And there you will long to return"
Leonardo Da Vinci 1452 - 1519