Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullarInteJustNu
Hej!

Nu har kopplingen börjat säga upp sig också! Den slirade när jag skulle ta lite fart och stegade ner från 6an till 4an, märkte först inte att varvräknaren stod still medan hastighetsmätaren ökade...

Efter det blev det vibrationer i pedalen, men de värsta försvann efter ett tag. Nu till frågan, borde det räcka att byta lamell å urtrampningslager? Eller kan det vara nödvändigt med ny tryckplatta och ev. svarvning av svänghjulet?...

Bilen går okey att köra nu, men man måste ta det lugnt mellan växlingarna för att den inte ska slita för mycket.
av xxargs
Tryckplatta, lameller och urtrampningslager byter man alltid tillsammans, allt annat är idioti då arbetet att ta ned det hela står för största delen av kostnaden för hela kopplingsbytet och skulle urtrampningslagret gå 5000 mil senare för att man inte bytte - så står man för i stort sett samma kostnad igen som vid kopplingsbytet.

och som nämnt besikta svänghjulet att den är frisk och byt packbox om det är känt att dom blir dåliga i förtid på just den modellen/motortypen.
av valln
xxargs skrev:Tryckplatta, lameller och urtrampningslager byter man alltid tillsammans, allt annat är idioti då arbetet att ta ned det hela står för största delen av kostnaden för hela kopplingsbytet och skulle urtrampningslagret gå 5000 mil senare för att man inte bytte - så står man för i stort sett samma kostnad igen som vid kopplingsbytet.

och som nämnt besikta svänghjulet att den är frisk och byt packbox om det är känt att dom blir dåliga i förtid på just den modellen/motortypen.
Exakt, det är absolut inget vitts att byta packboxen om det inte finns ett typfel för modellen. Det finns nog ingen packbox som är så gedigen som just efter att ett tillverkningsfel har åtgärdats. När man köper en reservdel tio år senare kan det ånyo vara problem med packboxen...
snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]