- tis 08 apr 2014, 17:22
#854176
Är det lönt att kunna lägga i 4:an på den främre? Fyran brukar ju vara 1:1 dvs samma varv in som ut - sedan har du en M40 efter med tvåan i, alltså går inte bilen fortare än du kör på tvåan utan dubbla lådor, även om du har fyran i på den främre?
På Duetterna med dubbla M40 brukade man besiktiga med ena lådan spärrad på tvåan, den andra kunde man ha fyra växlar i, säg att den då gjorde 7, 14, 20 och 30km/h på dessa växlar, motorn något strypt.
Lade man i fyran den spärrade lådan = ingen utväxling, så gick ju traktorn i fullfart!
Men jag tror du snarare ska sikta på ettan i den bakre:
Exempel Volvo 740 -89
motor : B230F
Maxvarv: 6000 v/m
Utväxling på 1:an på främre växellåda (volvo m47): 3,71
Utväxling på 2:an på främre växellåda (volvo m47): 2,16
Utväxling på 1:an på bakre växellåda (volvo m40): 3,41
Utväxling på bakaxel: 3,73
Rulldiameter bakhjul: 1,99m
Formel:
1:a växel :3466rpm /3,71/3,13/3,73*1,99*0,06=9,5km/h
2:a växel : 5200rpm /2,16/3,13/3,73*1,99*0,06=24,6km/h
maxvarv/fart 6000rpm /2,16/3,13/3,73*1,99*0,06=28,4km/h
Resultat:
Hastighet på 1:an vid 2/3 av motorns maxvarv: 9,4 km/h
Hastighet på 2:an vid maxvarv: 28,4 km/h
Främre låda: volvo m47 1:an och 2:an
Bakre låda: volvo m40 låst på 1:an.