PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av OscarMartinsson
#853549
HejHej
Jag undrar, hur mycket varvar en m40 på 1an i 30km/h?
Och hur mycket varvar den på 2an i 30km/h?

Tack för svar! / Oscar
av Rådlös
#853863
Det får du ju själv räkna fram. Först motorvarvet. Sedan omsätter du det i växellådan. Därefter bakaxeln, det finns ju några att välja på dessvärre, men uppgifter finns där också. Här finns lite att läsa. http://bakaxel.se/utvaxlingar-till-slutvaxel.html Några av dom är säkert special för tävling etc. etc. Men du hittar nog dom som har levererats på den vanliga marknaden också. Till sist har du bakhjulens rullomkrets. Det är bara att sätta sig ner med papper och penna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#854037
Ursäkta att jag lägger mig i här också, förmodar att det gäller EPA traktor av en Duett. Min svåger och några av hans kompisar körde Duetter med bakaxel från Ford Transit. Då räckte det att spärra 3-an och 4-an i M40 lådan.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av P210
#854064
Ursäkta att jag lägger mig i här också...
..Just precis vad ett forum är till för, lämna tips o råd....

Problemet med bara två växlar brukar inte vara maxhastigheten utan kravet på krypväxel, m.a.o blir hastigheten på ettan för hög;
A-traktorns hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/h vid två tredjedelar (2/3) av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Användarvisningsbild
av lennarte
#854085
P210 skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i här också...
..Just precis vad ett forum är till för, lämna tips o råd....

Problemet med bara två växlar brukar inte vara maxhastigheten utan kravet på krypväxel, m.a.o blir hastigheten på ettan för hög;
A-traktorns hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/h vid två tredjedelar (2/3) av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Jo, men det var "äkta" EPA traktorer på den tiden. Då var det 10:1 i utväxling som gällde.

I mitten på -60-talet var det en kille här i sta'n som byggt om en Stuebaker med förhöjt tak (f.d likbil...) från första hälften av -50-talet. Den såg verkligen "avhuggen" ut. I den hade han en B4B motor (40hk?) från en tidig Volvo PV/Duett som han körde på fotogen. :roll: Snacka om gott om plats i motorrummet.

Mvh
Lennart
av OscarMartinsson
#854140
traktorn är en 744, jag ska spärra främmre m47 på 1,2,r sedan ryckspärr så att jag kan få i 3,4, sedan bakre m40 ska vara spärrad på 2an
Användarvisningsbild
av P210
#854176
Är det lönt att kunna lägga i 4:an på den främre? Fyran brukar ju vara 1:1 dvs samma varv in som ut - sedan har du en M40 efter med tvåan i, alltså går inte bilen fortare än du kör på tvåan utan dubbla lådor, även om du har fyran i på den främre?

På Duetterna med dubbla M40 brukade man besiktiga med ena lådan spärrad på tvåan, den andra kunde man ha fyra växlar i, säg att den då gjorde 7, 14, 20 och 30km/h på dessa växlar, motorn något strypt.
Lade man i fyran den spärrade lådan = ingen utväxling, så gick ju traktorn i fullfart!

Men jag tror du snarare ska sikta på ettan i den bakre:
Exempel Volvo 740 -89
motor : B230F
Maxvarv: 6000 v/m

Utväxling på 1:an på främre växellåda (volvo m47): 3,71
Utväxling på 2:an på främre växellåda (volvo m47): 2,16

Utväxling på 1:an på bakre växellåda (volvo m40): 3,41
Utväxling på bakaxel: 3,73
Rulldiameter bakhjul: 1,99m

Formel:
1:a växel :3466rpm /3,71/3,13/3,73*1,99*0,06=9,5km/h
2:a växel : 5200rpm /2,16/3,13/3,73*1,99*0,06=24,6km/h
maxvarv/fart 6000rpm /2,16/3,13/3,73*1,99*0,06=28,4km/h

Resultat:
Hastighet på 1:an vid 2/3 av motorns maxvarv: 9,4 km/h
Hastighet på 2:an vid maxvarv: 28,4 km/h

Främre låda: volvo m47 1:an och 2:an
Bakre låda: volvo m40 låst på 1:an.
av OscarMartinsson
#854382
P210 skrev:Är det lönt att kunna lägga i 4:an på den främre? Fyran brukar ju vara 1:1 dvs samma varv in som ut - sedan har du en M40 efter med tvåan i, alltså går inte bilen fortare än du kör på tvåan utan dubbla lådor, även om du har fyran i på den främre?

På Duetterna med dubbla M40 brukade man besiktiga med ena lådan spärrad på tvåan, den andra kunde man ha fyra växlar i, säg att den då gjorde 7, 14, 20 och 30km/h på dessa växlar, motorn något strypt.
Lade man i fyran den spärrade lådan = ingen utväxling, så gick ju traktorn i fullfart!

Men jag tror du snarare ska sikta på ettan i den bakre:
Exempel Volvo 740 -89
motor : B230F
Maxvarv: 6000 v/m

Utväxling på 1:an på främre växellåda (volvo m47): 3,71
Utväxling på 2:an på främre växellåda (volvo m47): 2,16

Utväxling på 1:an på bakre växellåda (volvo m40): 3,41
Utväxling på bakaxel: 3,73
Rulldiameter bakhjul: 1,99m

Formel:
1:a växel :3466rpm /3,71/3,13/3,73*1,99*0,06=9,5km/h
2:a växel : 5200rpm /2,16/3,13/3,73*1,99*0,06=24,6km/h
maxvarv/fart 6000rpm /2,16/3,13/3,73*1,99*0,06=28,4km/h

Resultat:
Hastighet på 1:an vid 2/3 av motorns maxvarv: 9,4 km/h
Hastighet på 2:an vid maxvarv: 28,4 km/h

Främre låda: volvo m47 1:an och 2:an
Bakre låda: volvo m40 låst på 1:an.
Tack för ett mycket bra svar! :)

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]