Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
Tänk om Volvo kunde haka på retrotrenden, tänker främst på amerikanska retrobilar som Camaro/Challenger/Mustang.

P1800:an har potential att bli något, de här renderade bilderna av Bo Zolland/Vizualtech har inte så lite Aston Martin över sig...
Bild

Bild
av semmelman
Skitsnygga! Med några små förbehåll, som tidigare liesrof sagt är sänkningen överdriven, blir inte snyggt när fälg och hjulhusplåt möts, överdrivet stora fälgar, vulgärt, A-stolparna överdrivet tunna, ser inte ut att kunna hålla upp ett tak även om de kanske gör det på insidan men bilar brukar ha A-stolpar och ska inte skämmas för att ha dem det hör liksom till bil som hjul och motorhuv och ja allt viktigt - de är inte fula utan tål synas, de kanske kunde t o m accentueras istället och kromas t o m. Bakrutestolparna kan för den delen göras lite bredare så den fina runda formen syns mer, kupén blir som en tutte som ligger ner. Lykthusen ska peka rakt framåt inte snett uppåt. För små fåniga backspeglar. Förutom de små korrigeringar så om den där tillverkades skulle den nog lätt bli bilvärldens snyggaste bil. Lätt.

När jag hörde att V40 skulle bli nya P1800 och ta upp dess formspråk blev jag glad men sen visade sig att allt bestod i att den där böjen vid sidohandtaget kopierades över på en bakdörr, helt utan anledning och ingen annan anpassning bland en massa andra linjer som går hit å tvärs, pladask! Näe, praktikanten på Volvo borde kickas från ritbordet eller övervakas eller nåt, och den där P1800 ovan skulle börja byggas vilken succé det skulle bli! Så perfekta linjer, fullkomnat, nästan lika snygg som en kvinnokropp, ja om inte kanske ännu lite snyggare.
av semmelman
Kanske ska döpa om tråden till Volvodesigntråden, tänkte visa två saker med nyaste V70 design som jag stör mig på väldeliga, som man inte gör, kardinalfel, som om pryon jobbat över och ändrat på alla ritningar. Titta på bilderna:
bakljusgrillv70.jpg
bakljusgrillv70.jpg (17.04 KiB) Visad 3709 gånger
Hur i hela fridens namn kan man göra nåt så fult??? Ser ni man har lagt en blank dekorlist under bakljuset, en dekorlist!!! :-O) Man kunde lika gärna lägga en duk på taket och ställa på den en kristallvas med en tulpan i! Så här gör man inte, alla andra bilfabrikanter designar om bakljusen om de vill göra dem snyggare det finns inte en tillverkare som lägger till en dekorlist för att göra bilen snyggare, det är så j-vla fult så man baxnar, som straff för detta bottenskrap borde man skära av öronen på den ansvariga praon för detta och köra i en mixer och låta honom dricka upp. Jag skojar. Nästan, inte så långt från vad man skulle vilja göra med den som är ansvarig för detta helgerån. Vem är designchef på Volvo förresten, har man bytt hen nyss eller?
Sen andra bilden t h ovan, grillen, fi fan vad ful, man har gjort den större i sitt hål, gjort den inramande listen runt om lika tunn som ränderna i grillen, inget djup, bara vulgärt och bräkigt, V70 hade för ett par år sen bilvärldens i mitt tycke snyggaste grill, så lagom balanserad i allt, den här är återigen vrålful och jag tror faktiskt inte detta är praons fel, måste va en ny inkompetent designchef, som schabblar bort något så viktigt.

Annars så är V70 en av de snyggare bilarna på marknaden, nordiskt avskalat effektivt men snyggt designspråk. Om jag hade råd skulle jag köpa en sådan även om jag inte har användning av allt utrymme bara för den är så snygg. I övrigt alltså, förutom bakljusets dekorlist och grillen.

Lägger till hur en snygg grill ser ut som jämförelse.
v70grill.jpg
v70grill.jpg (13.91 KiB) Visad 3700 gånger
Användarvisningsbild
av crumpets
Nya grillen är ju skitbra. Dekorlisten bak däremot är jag tveksam till. F.ö. är ju bilen i trådstarten uppenbart photoshoppad, och midjan går alldeles för högt på den ändå. Ser ut som mercedes CLC, tidernas mest misslyckade kupé.
av kvillebäck
S60 är lite för lik Opel Tigra för mig. Jag passar nog inte in i Volvos målgrupp. När designen får avgöra så blir det inte till Volvos fördel i mina val.
Däremot Var C90-modellen ganska snygg.
av semmelman
Hehe, jo men Opel har oxå gjort ett lyft designmässigt, jag tycker faktiskt de har blivit rätt snygga de allra senaste modellerna, sen får man glömma kappsäcken.

(Nu har jag ändrat första bilden och gjort lilla rutan bakom bildörrrutan utan nån knickedick, enklast är bäst)
(det som är gjort nu är endast att jag gjort den två-dörrarsmodell, det enda som behövs S60 är så snygg annars)
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]