PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av JuliaW
#848475
Hej,

Jag har ärvt en PV 544 '62 av min morfar, som fram tills förra sommaren har varit i strålande skick. Nu har jag två problem som jag måste ta tag i till den här säsongen, och jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska lösa det (har tyvärr noll kunskap om bilar). Dels har ett av fästena till bagageluckan rostat sönder och behöver bytas, hur och var gör jag detta? Kan man ta den till en "vanlig" bilverkstad eller ska man leta efter någon som specifikt är inriktad mot veteranbilar? Det andra problemet är att motorn liksom "hoppar" när jag vrider av tändningen? Vad beror det på och finns det ngt knep så det undviks? I år är det dags för besiktning och det vore pinsamt om jag inte ens klarar av att stänga av den normalt :)

Blir jättetacksam för svar, har som sagt ingen kunskap om bilar men älskar och försöker vårda pv'n så bra jag bara kan.

Julia.
av Rådlös
#848491
Byt gummikuddar på motorn. Detta är en sorts vibrationsdämpare av gummi. Dom tar slut med tiden.
Det är inte svårt att byta själv, men det krävs att man gör det på rätt sätt. En fråga i sammanhanget, fortsätter motorn att gå några sekunder efter att du har stängt av den med nyckeln?
Bagageluckan kan möjligen vara lite mer komplicerat. Det finns reservdelsfirmor för äldre Volvo, men jag kan inte lova att det finns just det du vill ha. Om du väljer att få hjälp på en verkstad, så välj en mindre verkstad med en, gärna välkänd "mäster". Det är större chans att han klarar att hjälpa dig än en ny, stor och flashig märkesverkstad. Deras försäljningsavdelning är bara inriktade på att sälja en ny bil till dig för en kvarts miljon kr.
Om du har en veteranbilklubb i din närhet så kanske dom kan tipsa dig om någon som kan hjälpa dig?
Användarvisningsbild
av lennarte
#848628
Att den "hoppar till" när du stänger av motorn är säkert som den "glödtänder". Det var ett ganska vanligt problem "förr i tiden". Det beror på att motorn "självtänder" efter du stängt av tändningen. Vad kör du på för bensin? Använder du någon blyersättning? Främsta anledningen brukar vara en sliten förgasare så tomgången är för hög. Kan även vara tändningsproblem och "för dålig" bensin. Slitna brytarspetsar så tändläget är felaktigt. Har du tänkt behålla bilen köp någon bok om reparationer och underhåll av bilen. Vad gäller bakluckan, det vänstra gångjärnet innehåller en trekantig "skiva" som "spärrar" varannan gång och "släpper" varannan gång som gör att du när du öppnar bakluckan "ända upp" så spärrar "skivan" luckan i öppet. för att stänga luckan måste du lyfta upp luckan lite först så spärren (skivan) frigörs och du kan stänga luckan. Det gångjärnet brukar spricka på båda sidorna om den delen som sitter i luckan och det går inte att byta, det är svetsat i karossen. däremot går det att svetsa ihop den delen igen, men det kostar färgen runt fästet på den biten mellan bakrutan och bakluckan. Det är inget för en "amatörsvetsare", det är väldigt "bökigt" att komma åt och det får inte bli för varmt.
Nu vet jag inte om det är dessa fel, men det var inga ovanliga fel "på den tiden". Jag jobbade med dessa bilar på -60 och -70 talet och även haft en PV -62-a själv

Mvh
Lennart
av JuliaW
#848779
Det låter som rätt precisa beskrivningar av mina problem, det är vänster gångjärn på bakluckan och motorn står och hoppar även när tändningen är avstängd. Jag kör på 97-oktan bensin och har blyersättningen. Ska kolla runt efter någon verkstad som kan hjälpa mig, iaf med tändningsproblemet. Tack för era svar!
av rid54
#848826
Glödtändningar kan vara lite knepigt att hantera, ibland kommer problemet med motorer som inte får "ta i lite" emellanåt. Jag förespråkar inte buskörning, men någon tvåtimmarstripp i ordentlig landsvägsfart ibland är inte fel. I svåra fall måste det till "sotning" av motorn. Det man bör börja med är att kontrollera att det är rätt tändstift (rätt värmetal enligt instruktionsboken) och att de är inskruvade ordentligt, med RÄTT moment, dvs "lagom hårt". Om du ändå ska be någon titta på tändsytemet, så be dem kontrollera tändläget noga (grundinställning + när motorn är igång).
av Rådlös
#848848
En kommentar till "lagom hårt". Det är kanske frestande att använda ett spärrskaft och hylsa till tändstiften. Det är däremot inte så bra för man kan få oanade krafter med ett spärrskaft och det kan bli alldeles för hårt. Därför kan man använda ett sådant här verktyg:
Bild
Det är utformat så att man med ena handen drar "lagom hårt". Naturligtvis, om man är atlet eller machotyp, så kan man dra för hårt även med ett sådant verktyg. Men om man drar till ett fast grepp och känner motstånd med en hand, så blir det lite av naturen "lagom hårt".
Jag tror det finns ett siffervärde på hur hårt man skall dra ett tändstift, men jag är inte helt säker. 20 Nm är ett värde som finns i mitt bakhuvud, men som sagt, det kan vara fel. Korrigera gärna, den som vet.

Som jämförelse till 20 Nm. Fälgmuttrarna när man byter mellan sommar- och vinterhjul skall dras med omkring 100 Nm.
av JuliaW
#848854
Oj oj, det här med att "dra åt" grejer och sånt delegerar jag till en verkstad. Har verkligen ingen kunskap, även om det vore kul att kunna hålla på att fixa saker själv. Sen till det här med "buskörning" och köra fort, jag kör rätt mkt med den under sommarhalvåret, och då även motorväg så fort hon orkar, vilket brukar ligga runt 90 men kanske 110 i nedförsbackar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#849194
JuliaW skrev: Oj oj, det här med att "dra åt" grejer och sånt delegerar jag till en verkstad. Har verkligen ingen kunskap
Det finns en grundregel om att "dra fast" tändstift. Nya väl anoljade tändstift skall "dras" med fingrarna tills packningen "tar emot", därefter 3/4-dels varv. Gamla väl rengjorda och anoljade tändstift 1/4-dels varv. Då är ju packningen redan hoptryckt en gång.
Hur mycket har bilen rullat. Du säger att den har en toppfart på 110km/tim. Min gjorde åtminstone 130 - 140 när jag köpte den ( c:a 17000 mil). Du bör ju kanske inte köra fortare än så (110) men nog ska den gå fortare än så.
Vad det gäller inställning av tändläge på en B18 motor, är det många "faktorer" som kan spela in. Strömfördelaren kan både vara sliten och fastrostad. Fastrostad blir den om man inte smörjer den med oljekanna vid servicen och sliten, det beror på milen. Det sitter rörliga delar i som inte finns i dagens bilar så den kunskapen om detta finns nog bara hos "gamla rävar" (som jag och andra gamlingar) Brytarspetsar försvann i början på -80-talet och det är nog inte så hemskt många som jobbade "på "den tiden" som jobbar kvar "på golvet" idag. Och definitivt ingen som höll på när PV-n såldes ny. Den kunskapen finns ju hos "entusiaster" och på detta (och även andra) forum och hos "gamla rävar" som var med på den tiden. Är man verkligen riktigt okunnig och har "tummen mitt i handen" är nog inte en PV -62-a det "givna alternativet" när det "börjar krångla". Du får göra som "Rådlås" skrev. välj en mindre verkstad med en, gärna välkänd "mäster" som man kan lita på. Lycka till med bilen och lär dig sköta "den grundläggande" servicen själv, så blir det mycket roligare. Smörjning av framvagnen och byta olja och filter är något man definitivt kan lära sig och just eftersatt smörjning blir väldigt kostsamt att reparera idag. Köp en "bra" reparationshandbok och börja läsa, till att börja med

Mvh
Lennart
av Rådlös
#849217
lennarte skrev: eftersatt smörjning blir väldigt kostsamt att reparera idag.
Låt mig beskriva det med ett citat av en äldre erfaren man: "Den dyraste smörjan är den som aldrig blev använd".

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]