VolvoB20 skrev:milfshake skrev: Vi vet alla att det inte är några som helst problem att rulla igenom en modifierad bil genom besiktning.
Långt ifrån ..... Om man kommer igenom med en bil som är modifierad och trimmad så det till och med syns bara genom att hitta upp bilen och titta på sportkatt och avgas så kan det bero på två saker.
1. Besiktningsmannen var snäll och såg genom fingrarna med modifieringarna.
2. Besiktningsmannen gjorde inte sitt jobb.
Några andra alternativ finns inte.
För att besiktningsmannen ska vara snäll så bör man ju ha skruvat ned effekten lite innan man kör in och man får se till att ha katten rejält varm så att utsläppen ligger inom godkända värden.
Din gjorde ju inte det och du låg över tillåtna utsläpp (Vad hade din bil för värden på HC/CO/lambda osv... ) , och då är det inte säker att det orkar vara snälla längre och hålla på och varmköra bilen åt dig ytterligare, Du är ju redan ute på hal is och vädjar till deras snällhet.
Förr har jag åkt trimmat i 20 år och varje gång man kommer igenom är som att vinna på lotto, och det gäller att ha allt i topp-trim och inga felaktiga utsläpp för att de ska vara "snälla".
Mina värden var enbart anmärkningsvärda på TOMGÅNG, över 2000rpm låg jag långt under gränsvärderna.
I detta fallet sitter det ett komplett ferrita avgassystem på bilen, med inbyggd racekat, och det har suttit på bilen sen 2007 och aldrig blivit anmärkt på.
Klart jag plockar ut laddtrycksmätare etc innan besiktning, således kan han inte mäta upp att bilen har högre effekt än på papper och därmed har han inte ett piss och säga till om. Finns inte heller något lagkrav på att bilens delar ska vara orginal.
i mitt fall låg CO-hal på 0,67 (gräns 0,30), HC-halt 146 (gräns 100), båda värderna på tomgång.
Lambda klara sig och låg på 1,00 (gräns 0,97-1,03).
Och som sagt volvo verkstaden som kollade på min bil fann hela situtionen MYCKET märklig och tyckte absolut jag skulle överklaga, och jag anser att en auktoriserad volvo verkstads åsikter utspelar en besiktning.