Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad är det som är modifierat på bilen?
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev:
Som jag fattar det har trådskaparen kört in ett tok-trimmat helbilsgodkänt fordon i kontrollbesiktningen, till på köpet verkar det ju vara märkbart både visuellt och hörbart att bilen är långt ifrån sitt helbilslgodkännande.

Att då klara sig igenom och bara behöva slanat upp 1200 kr är ju som att vinna på tipset. Bara se glad ut och ut och gasa....

Hade Carspect gjort sitt jobb så hade det ju varit körförbud, och skroten nästa om man inte hade lyckats betala en ohemult stor summa pengar till Volvo/Aktoriserad verkstad för att både återställa bilen + att dessutom ge ut nya intyg att bilen återställts till det helbilsgodkända utförandet. (Vilket bara volvo kan göra, och et är grymt svårt och kostar mer än vad bilen är värd....)
Kan det vara så att besiktningkillen egentligen var snäll som inte satte körförbud på bilen, men ville göra något. :?: Då var avgasvärderna det han tog till eftersom de in facto var felaktiga.
Nu är ni bara fåniga. Vi vet alla att det inte är några som helst problem att rulla igenom en modifierad bil genom besiktning. Det är dessutom en R modell och dem brummar mer än övriga s60 i orginal skick.

Kontentan är att jag fick nedslag på något som i själva verket inte är fel och fick göra en felsökning förjäves. Modifierad eller inte, så ska det inte vara.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men eftersom du är säker på att du har rätt, så tycker jag du skall utnyttja din rätt att överklaga. Först hos stationschefen, och om inte det hjälper hos huvudkontoret.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag personligen har aldrig varit i den sitsen att jag behövt överklaga.
milfshake skrev: Vi vet alla att det inte är några som helst problem att rulla igenom en modifierad bil genom besiktning.
Långt ifrån ..... Om man kommer igenom med en bil som är modifierad och trimmad så det till och med syns bara genom att hitta upp bilen och titta på sportkatt och avgas så kan det bero på två saker.

1. Besiktningsmannen var snäll och såg genom fingrarna med modifieringarna.

2. Besiktningsmannen gjorde inte sitt jobb.

Några andra alternativ finns inte.

För att besiktningsmannen ska vara snäll så bör man ju ha skruvat ned effekten lite innan man kör in och man får se till att ha katten rejält varm så att utsläppen ligger inom godkända värden.

Din gjorde ju inte det och du låg över tillåtna utsläpp (Vad hade din bil för värden på HC/CO/lambda osv... ) , och då är det inte säker att det orkar vara snälla längre och hålla på och varmköra bilen åt dig ytterligare, Du är ju redan ute på hal is och vädjar till deras snällhet.

Förr har jag åkt trimmat i 20 år och varje gång man kommer igenom är som att vinna på lotto, och det gäller att ha allt i topp-trim och inga felaktiga utsläpp för att de ska vara "snälla".
*pettson* skrev:På ett sätt lär sovjet vara en idol. Där finns regler. Följ dom och inga problem uppstår. Konstigt nog är sverige lika sovjet avseende det. Vi har regler o dom ska följas.
Men här har folk åsikten att man kan skita i regler och att man är felbehandlad om man får konsekvenser enligt satta regler.
Kanske är det kulorna, eller egot som såras först?
För kvinnor verkar inte ha problemen eller den ömheten.

Hursomhelst är problemen lättlösta.
Först ringer man stationschefen och FRÅGAR om hur reglerna är. Det finns regler för hur testerna ska utföras.
sen dubbelkollar man att det talas sanning. Reglerna går att beställa, dom går till och med att se på internet om man letar.

Sen.. Kan man börja ventilera åsikter om sanningen och stationschefens regler inte stämmer överens.
Så börja gräv efter reglerna istället. Eller som jag sa:RING STATIONSCHEFEN.

EDIT:Efter att ha varit inne på bilprovarens hemsida kan jag till och konstatera att TS inte ens försökt få rätsida på något.
På hemsidan finns klart och tydligt aviserat hur man ska göra om man fått resultat man inte är nöjd med.

Frågor eller synpunkter angående din besiktning
Om du har frågor om eller synpunkter på besiktningen eller något annat i samband med ditt besök hos oss vänder du dig i första hand till den station där aktuell besiktning är utförd. Reklamationer angående besiktningsresultat ska reklameras innan reparation utförs.

Vår kundtjänst hjälper gärna till att sammankoppla dig med rätt station. Telefonnumret till kundjänst är 0771-44 22 33. Det går även bra att maila till oss på [email protected]
Då konstaterar du fel. Jag har kollat runt och hört mig för, och det var på verkstadens iniativ som jag nu ska överklaga och kräva kompensation.
Tråden skapades för att dela åsikter och erfarenheter.
Hur skulle jag kunna skapa en reklamation innan jag ens vet att det behövs en reperation? Det är väl uppenbart att jag blir osäker när gubben så flitigt insistera på att jag hade något fel på bilen.
Hade det krävts en reperation så hade jag inte behövt reklamera något, så den där meningen är så löljligt vilseledande att jag blir irriterad.
VolvoB20 skrev:
milfshake skrev: Vi vet alla att det inte är några som helst problem att rulla igenom en modifierad bil genom besiktning.
Långt ifrån ..... Om man kommer igenom med en bil som är modifierad och trimmad så det till och med syns bara genom att hitta upp bilen och titta på sportkatt och avgas så kan det bero på två saker.

1. Besiktningsmannen var snäll och såg genom fingrarna med modifieringarna.

2. Besiktningsmannen gjorde inte sitt jobb.

Några andra alternativ finns inte.

För att besiktningsmannen ska vara snäll så bör man ju ha skruvat ned effekten lite innan man kör in och man får se till att ha katten rejält varm så att utsläppen ligger inom godkända värden.

Din gjorde ju inte det och du låg över tillåtna utsläpp (Vad hade din bil för värden på HC/CO/lambda osv... ) , och då är det inte säker att det orkar vara snälla längre och hålla på och varmköra bilen åt dig ytterligare, Du är ju redan ute på hal is och vädjar till deras snällhet.

Förr har jag åkt trimmat i 20 år och varje gång man kommer igenom är som att vinna på lotto, och det gäller att ha allt i topp-trim och inga felaktiga utsläpp för att de ska vara "snälla".
Mina värden var enbart anmärkningsvärda på TOMGÅNG, över 2000rpm låg jag långt under gränsvärderna.
I detta fallet sitter det ett komplett ferrita avgassystem på bilen, med inbyggd racekat, och det har suttit på bilen sen 2007 och aldrig blivit anmärkt på.
Klart jag plockar ut laddtrycksmätare etc innan besiktning, således kan han inte mäta upp att bilen har högre effekt än på papper och därmed har han inte ett piss och säga till om. Finns inte heller något lagkrav på att bilens delar ska vara orginal.

i mitt fall låg CO-hal på 0,67 (gräns 0,30), HC-halt 146 (gräns 100), båda värderna på tomgång.
Lambda klara sig och låg på 1,00 (gräns 0,97-1,03).

Och som sagt volvo verkstaden som kollade på min bil fann hela situtionen MYCKET märklig och tyckte absolut jag skulle överklaga, och jag anser att en auktoriserad volvo verkstads åsikter utspelar en besiktning.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?