Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

semmelman skrev:Då uppstår ju frågan, om man har fyra elmotor-bromsar varför inte skippa den hydraliska färdbromsen med bromsrör å servo å allt och bara ha fyra kanske något förstärkta elmotor-bromsar? Om en eller två fallerar spela mindre roll man har två kvar, säkert å bra. Antisladd å sånt borde ju va lättare å styra direkt då via elmotorerna istf hur de nu funkar men jag gissar via hydraliken... jag är dock ute på svag is här så ta detta efter vad det är.
Troligen för att hydrauliken är pålitligare och kraftigare samt billigare.
Om en broms lägger av pga elfel,kabelbrott etc spelar stor roll.
Lägger en bakbroms av så får du styrbroms ala traktor och hamna troligen i diket eller mötande körfält pga bredställ.
Lägger en frambroms av så styr du åxå i diket eller över till mötande körfält pga snedragning.
Sen med tanke på alla skumma elfel som är verkar vara i nyare bilar så är det nog inte tillrådligt att lägga bromsarna med el.
Mercedes gjorde ju ett försök med elbromsar i mitten på 2000-talet men det gick ju åt skogen. De gick ju tillbaka till hydrauliskt efter ett par år.
Borde va lätt att få datorn ta hänsyn till om en broms fallerar så den inte bromsar fullt på den som funkar, alternativt ha dubbla motorer ung som det hydraliska är dubblerat för det är det väl, men ja jag förstår, nåt beror det väl på annars skulle vi se den lösningen.
Jag skulle knappast vilja ha en bil med elbroms på färdbromsen. Bromsen kan vara sista livlinan och då vill man allt att den skall funka - alltid.
Jag har svårt att lita på el i sådana situationer (även om nu flygplan har fly by wire så...).

Men åter till elhandbroms.
Man kan undra varför blev elhandbroms införd egentligen och verkar nu vara allenarådande i Volvo.
Vad är den största fördelen egentligen jämfört med mekanisk handbroms som var dessförinnan?
Visst kunde handbromsen krångla förr men så jätte ofta var det inte (i de bilar jag ägt).

- Tillförlitligare? (man slipper ju separata bromsbackar som kan kärva ihop osv)
- Billigare för tillverkarna?
- Mindre underhåll? (fast den elektriska handbromsen använder ju färdbromsens bromsklossar så...)
- Säkrare? (knappast då man hade viss redundans förr med den mekaniska handbromsen, även om den elektriska på sitt viss också är redundant i och med att den går på el men den jobbar ju på samma bromsok som färdbromsen)

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo måste ju haka på trenden så enkelt är det. Sen får det bära eller brista. :wink:

Jag har gärna det klassiska handtaget kvar. Det har räddat mig två gånger som annars kunde slutat rätt illa. :/ Men visst idag är oftast bromsar och andra system bättre än senast jag behövde handtaget i en icke parkeringssituation men ändå.

EDIT: Snart får vi döpa om tråden till: Vad är det för tredje pedal på automat? / Samt elbroms, bra eller anus? :D
Nja döpa om tråden behövs inte.
Detta forum innehåller en tämligen hög andel urspårade trådar så det är mer regel än undantag.
Svaret kom ju i första svaret så allt efter det är ju sidospår egentligen.
:D
semmelman skrev:Då uppstår ju frågan, om man har fyra elmotor-bromsar varför inte skippa den hydraliska färdbromsen med bromsrör å servo å allt och bara ha fyra kanske något förstärkta elmotor-bromsar? Om en eller två fallerar spela mindre roll man har två kvar, säkert å bra. Antisladd å sånt borde ju va lättare å styra direkt då via elmotorerna istf hur de nu funkar men jag gissar via hydraliken... jag är dock ute på svag is här så ta detta efter vad det är.
Färdbroms kräver mera finlir. En handbroms är antingen på eller av. Två skilda saker. ;)

Men visst är det mycket som går att sköta bättre med el. Antispinn och antisladd på Tesla Model S t.ex. Man har ju helt andra möjligheter att kontrollera moment och effekt med en responsiv och rapp elmotor än med en långsam ottomotor och kanske även en slirig automatlåda på det. Även om Teslas snack om att deras hjälpsystem gör fyrhjulsdrift onödigt så tvivlar jag inte det minsta på att det ligger något i vad dom säger.
Senast redigerad av 1 Perc, redigerad totalt 0 gånger.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]