- sön 16 mar 2014, 14:21
#846299
Om en broms lägger av pga elfel,kabelbrott etc spelar stor roll.
Lägger en bakbroms av så får du styrbroms ala traktor och hamna troligen i diket eller mötande körfält pga bredställ.
Lägger en frambroms av så styr du åxå i diket eller över till mötande körfält pga snedragning.
Sen med tanke på alla skumma elfel som är verkar vara i nyare bilar så är det nog inte tillrådligt att lägga bromsarna med el.
semmelman skrev:Då uppstår ju frågan, om man har fyra elmotor-bromsar varför inte skippa den hydraliska färdbromsen med bromsrör å servo å allt och bara ha fyra kanske något förstärkta elmotor-bromsar? Om en eller två fallerar spela mindre roll man har två kvar, säkert å bra. Antisladd å sånt borde ju va lättare å styra direkt då via elmotorerna istf hur de nu funkar men jag gissar via hydraliken... jag är dock ute på svag is här så ta detta efter vad det är.Troligen för att hydrauliken är pålitligare och kraftigare samt billigare.
Om en broms lägger av pga elfel,kabelbrott etc spelar stor roll.
Lägger en bakbroms av så får du styrbroms ala traktor och hamna troligen i diket eller mötande körfält pga bredställ.
Lägger en frambroms av så styr du åxå i diket eller över till mötande körfält pga snedragning.
Sen med tanke på alla skumma elfel som är verkar vara i nyare bilar så är det nog inte tillrådligt att lägga bromsarna med el.