- tis 15 maj 2007, 00:04
Är bara bilen skött kan den gå bra även om den är gammal. Jag har haft min 854 Turbo sedan oktober 1993. Den har nu rullat drygt 35000 mil. För någon månad sedan toppade den 247 km/h på Autobahn. Notera nu att detta är riktiga värden, mätta på två olika GPS samtidigt. Mätaren hade passerat 260 km/h när övervarvsregulatorn sa stopp.
Trimma? Finns ingen anledning när original går på det sättet.
Jo, den har beige klädsel (skinn/plysch), röd pärlemolack, ECC (aldrig påfylld, fungerar kanon!), eltaklucka, farthållare, elvärme i baksäte, färddator, elstol, avtagbart drag, dimstrålkastare, elspeglar, elhissar, läderratt, TRACS, fjärrstyrt larm, nivåreglering, rostfria tröskelskoningar, solgardin bak och i bakdörrar, plyschmattor (sommartid)... Tja, nu kan jag inte komma på mer, men den räcker bra till att köra med, så jag tänker behålla den ett tag till.
Problem just nu är lite oljeläckage i motorns framända (kamaxeltätning, kanske), samt att centrallåsmotorn i bakluckan slutat fungera). Det är ändå dags för ny kamrem, så jag får väl fixa oljeläckan samtidigt.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.