Tomaspettersson skrev:Efter lite detektiv arbete så har ja hittat lite info ,
Motorerna är till för haubits ,
alltså Reservmotor från försvaret ja kommit över..
De levererades tydligen av penta , de skall enligt info vara "Marin Bottendel"
Tändsystemet skall tydligen vara ett är ett sk. induktionssystem
För Högre driftsäkerhet och så är de vattentätt om haubitsarna skulle komma i kontakt med vatten ..
Denna blir fin att Marin konvertera till båten !
Så tändsystemet, förgasare å grenrör får åka ut på blocket :)
Kanske nån läsare som är intresserad?
Motorn är enligt en lapp i lådan "provstartad men ej inkörd" :)
/Tomas
Motorn kan mycket väl vara till Haubits 77. Av bilderna att döma skulle den även kunna vara till Radiopersonterrängbil 9033 eller Personlastterrängbil 9034 med dess olika speciella varianter. Det syns på att motorn har SEV Marschal 24-voltsgenerator och helt radioavskärmat tändsystem. Den avskärmade boxen baktill på motorn minns jag inte, men möjligen pekar den mot Haubits 77, den var vad jag kan minnas inte monterad på motorn i bilarna utan den satt på annan plats.
Bottendel av marinutförande låter underligt, jag tror inte att marinutförandet hade någon speciell bottendel, däremot som regel dubbla förgasare, kunde även ha kyld avgaslimpa. Om det skilde i kompression (tjockare topplockspackning) och eventuellt kamaxelkaraktäristik vet jag inte.
Alla tändsystem är induktiva (tändspole = induktionsspole). Möjligen kan Haubits 77 haft ett elektroniskt system (transistortändssystem, kondensatortändsystem), men det tror jag knappast, eftersom 24 V i bensinmotorer är för liten marknad för att utveckla ett sådant. Du kan enkelt kolla detta genom att skruva av fördelarlocket och se om där sitter brytarkontakter eller en givare (hallgivare eller motsvarande).
Hur som helst är det bara att gratulera till en jättefin motor, där du bör fundera en gång till innan du börjar sälja av delar på Blocket. Varför skall du exempelvis plocka bort tändsystemet (fördelare, tändkablar, tändstift), det är ett avskärmat och fukttätat system som kostar skjortan, du kan inte få något bättre i en båt.
Hälsningar från senioren