PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#838183
B20-motorer fanns i en mängd utrustningar, nödgeneratorer, pumpar, hissar och även fordon inom försvaret, räddningstjänsten, sjukvården etc. etc. Det skulle ju kunna vara något sådant. Det hänger en lapp bredvid, står det inget intressant på den? M-nummer? F-nummer?
Om du lägger ut motornumret här kanske du får bättre besked.
av rid54
#838205
Tjusigt! Den där skulle man kunna ha i vardagsrummet... Avstörd fördelare, troligen avstörda tändkablar... kanske avsedd för någon typ av elaggregat till tele-/radioutrustning?
#838273
Efter lite detektiv arbete så har ja hittat lite info ,
Motorerna är till för haubits ,
alltså Reservmotor från försvaret ja kommit över..
De levererades tydligen av penta , de skall enligt info vara "Marin Bottendel"
Tändsystemet skall tydligen vara ett är ett sk. induktionssystem
För Högre driftsäkerhet och så är de vattentätt om haubitsarna skulle komma i kontakt med vatten ..
Denna blir fin att Marin konvertera till båten !
Så tändsystemet, förgasare å grenrör får åka ut på blocket :)
Kanske nån läsare som är intresserad?
Motorn är enligt en lapp i lådan "provstartad men ej inkörd" :)
/Tomas
av umekille
#838446
En kompis säger alla militärmotorer ser ut så i fördelaren...
Den kan vara en reservmotor till en volvo valp.
En radio terängbil osäkert om det är 24v system.
Nice fynd med många brukstimmar kvar än.
av rid54
#838449
Ett "induktionssystem"... Det skulle kunna vara "magnettändning", behöver ingen lågspänning och mycket driftsäkert. Var vanligt på bensin/fotogentraktorer och finns fortfarande i flygmotorer. "Lådan" över svänghjulet kanske är nåt med det systemet.
av Rådlös
#838536
Läs ett stycke om Haubits 77 här:

Efter andra världskriget införskaffade Sverige ett antal franska artilleripjäser, 15,5 cm haubits F även kallad Fransyskan samt Haub F. På grund av det svenska klimatet uppkom det sprickbildning i lavetterna, och Bofors fick i slutet av 1960-talet i uppdrag att utveckla en ny pjäs åt Försvarsmakten. Pjäsen var en 15,5 cm haubits och fick namnet Haubits 77 (FH77).[2][3]
Haubits 77 kan skjuta iväg 42 kg tunga granater upp till 27 km. En Haubits 77 väger från 11,5 ton och dras normalt av en terrängbil 40 (lavettbenen är då hopfällda). Pjäsen går även att köra med den inbyggda motorn, som driver hydraulaggregatet som i sin tur driver de två drivhjulen. A-varianten har en Volvomotor (B 20A) och B-varianten en dieselmotor från Mercedes (om-616 918 rak 4-cyl). Drivhjulen roterar oberoende av varandra, och styrs från riktarens plats med en spak för varje hjul. Detta möjliggör bland annat snabb rotation av pjäsen runt dess mittpunkt (svansning). Haubitsen kan även startas och manövreras framåt och bakåt då den är kopplad till dragfordonet, med hjälp av en "joystick" vid dragfordonets förarplats. Detta gör ekipaget 8-hjulsdrivet med möjlighet till spärrad differentialväxel på alla hjulaxlar. Framkomligheten i nära alla typer av terräng blir då mycket god. Pjäsens maximala hastighet vid självgång är cirka 7 km/h. Haubits 77 exporterades i en modifierad version, Haubits 77B, till Nigeria och Indien.

Läs hela Wikipediaartikeln här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Haubits_77
av senioren
#844533
Tomaspettersson skrev:Efter lite detektiv arbete så har ja hittat lite info ,
Motorerna är till för haubits ,
alltså Reservmotor från försvaret ja kommit över..
De levererades tydligen av penta , de skall enligt info vara "Marin Bottendel"
Tändsystemet skall tydligen vara ett är ett sk. induktionssystem
För Högre driftsäkerhet och så är de vattentätt om haubitsarna skulle komma i kontakt med vatten ..
Denna blir fin att Marin konvertera till båten !
Så tändsystemet, förgasare å grenrör får åka ut på blocket :)
Kanske nån läsare som är intresserad?
Motorn är enligt en lapp i lådan "provstartad men ej inkörd" :)
/Tomas
Motorn kan mycket väl vara till Haubits 77. Av bilderna att döma skulle den även kunna vara till Radiopersonterrängbil 9033 eller Personlastterrängbil 9034 med dess olika speciella varianter. Det syns på att motorn har SEV Marschal 24-voltsgenerator och helt radioavskärmat tändsystem. Den avskärmade boxen baktill på motorn minns jag inte, men möjligen pekar den mot Haubits 77, den var vad jag kan minnas inte monterad på motorn i bilarna utan den satt på annan plats.
Bottendel av marinutförande låter underligt, jag tror inte att marinutförandet hade någon speciell bottendel, däremot som regel dubbla förgasare, kunde även ha kyld avgaslimpa. Om det skilde i kompression (tjockare topplockspackning) och eventuellt kamaxelkaraktäristik vet jag inte.
Alla tändsystem är induktiva (tändspole = induktionsspole). Möjligen kan Haubits 77 haft ett elektroniskt system (transistortändssystem, kondensatortändsystem), men det tror jag knappast, eftersom 24 V i bensinmotorer är för liten marknad för att utveckla ett sådant. Du kan enkelt kolla detta genom att skruva av fördelarlocket och se om där sitter brytarkontakter eller en givare (hallgivare eller motsvarande).
Hur som helst är det bara att gratulera till en jättefin motor, där du bör fundera en gång till innan du börjar sälja av delar på Blocket. Varför skall du exempelvis plocka bort tändsystemet (fördelare, tändkablar, tändstift), det är ett avskärmat och fukttätat system som kostar skjortan, du kan inte få något bättre i en båt.
Hälsningar från senioren
av Rådlös
#844587
Några kommentarer från en före detta båtägare. Fabrikslevererade marinmotorer hade en marinkamaxel. P heter den kammen. Den ger ett bra vridmoment över hela varvregistret. En båt har ju ingen växellåda som en bil har.
Alla fabrikslevererade marinmotorer har vattenkyld avgaslimpa. Ingen klartänkande plast- eller träbåtägare skulle vilja ha ett rödglödgat avgasgrenrör i sin båt. Jag mätte upp temperaturen på dom yttre avgasrören i min AQ 125/280*. Avgaserna blev aldrig varmare än 52°C när dom lämnade avgaslimpan.
Alla fabrikslevererade bensindrivna marinmotorer har en gnistfri generator. Motorrummet i en båt är stängt till skillnad från en bil. I bilen blåser och fläktar det ganska friskt. I en båt blir det katastrofalt om bensinångor kommer utanför motorn och generatorn har gnistbildning i generatorkolen.

Om den här motorn nu har suttit i en haubits så kan man nog tänka sig att det har varit en marinkam. Den har ju mera haft ett sådant driftförhållande att det är bättre med en marinkam. Inga flerstegs växellådor, inga varierande varvtal. (Den drev väl en hydraulpump?)

*AQ125 är en marinmotor baserad på en B21. 280 är beteckningen på drevet.

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]