Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
chraist skrev: Så åter till topic tycker jag och som sagt vill man diskutera vilket os som är bäst och varför så finns det andra trådar till detta. ;)
Nu var det det här som jag menade att du tillrättavisade mig med.
av chraist
SvenB skrev:Men, varför vill ni "Androider" så gärna tillrättavisa :?: Vi diskuterar ju Apple CarPlay, där det kommit in synpunkter på att man i stället skulle väntat med att införa en applikation som är framtagen för att i stället hoppas på att Android skulle komma med något. Då har väl diskussion om operativsytem med tråden att göra. :?:
Citera mig gärna där jag sagt att man ska vänta med att införa tills vi har ett system för alla.

Gå några poster tillbaka så ser du exakt vad jag tycker i frågan! Läs om tack!
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu lägger jag ner detta. :D
av chraist
SvenB skrev:
chraist skrev: Så åter till topic tycker jag och som sagt vill man diskutera vilket os som är bäst och varför så finns det andra trådar till detta. ;)
Nu var det det här som jag menade att du tillrättavisade mig med.
Det var väl ingen tillrättavisning? Jag tycker inte det medför något att diskutera för och nackdelar mellan os. Det är då det blir pajkastning som i den gamla tråden som faktiskt blev låst av den anledningen.
av chraist
chraist skrev:
...

@alla; Den här tjänsten kommer säkert blir riktigt bra och jag har inte sagt något annat än att jag ifrågasätter varför Volvo har valt att satsa på en plattform som minskar. Samtidigt har jag sagt att tjänsten borde eller rättare sagt SKA fungera med samtliga tillverkare och detta borde göras i ett öppet format så att framtida tillverkare kan implementera tjänsten. Det är det här jag inte förstått och ifrågasatt. Absolut inte något "ios vs android" som tyvärr en del vill diskutera. Det finns säkert trådar här på jagrullar annars är ni välkomna att diskutera vidare på swedroid om det.

Nu släpper jag denna tråden och tackar för mig då jag har sagt mitt :o

Lite länkar;
Varför iPhone? http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=107233
Windows Phone; http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=98964
Jollaphone; http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=95441
Blackberry; http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=93583
SvenB skrev:Nu lägger jag ner detta. :D
Får citera mig själv i frågan...
Användarvisningsbild
av SvenB
chraist skrev: Citera mig gärna där jag sagt att man ska vänta med att införa tills vi har ett system för alla.
Visserligen skrev jag att jag lägger ner, men kan inte låta bli. Volvo har ju ett system för alla. Men om nu Apple har tagit fram ett applikation som komplemment för exklusivt Appleanvändare utan att det försämrar för andra användare är väl inte det ett fel :?: Om det hade diskvalificerat övriga användare förstår jag att det skulle bli misstycke.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SvenB skrev:Men, varför vill ni "Androider" så gärna tillrättavisa :?: Vi diskuterar ju Apple CarPlay, där det kommit in synpunkter på att man i stället skulle väntat med att införa en applikation som är framtagen för att i stället hoppas på att Android skulle komma med något. Då har väl diskussion om operativsytem med tråden att göra. :?:
Jag vill definitivt INTE ha Apple eller Android integrerat i min bil, IOS; Andorid och alla appar sprutar ju ut ny versioner fortare än man byter underkläder.

Varför då vägrar jag då, jo Volvo och alla billtillverkare blåvägrar ju att använda några som helst standarder så man kan uppgradera minne, processor, skärm osv i samma tempo som Apple o Google dånar ut nya releaser. Hade man kunnat uppgradera bilen i samma tempo hade det ju varit gjutet att beställa.

Nu kör jag det heller i mobilen och surfplattan som man kan byta titt som tätt.
av chraist
SvenB skrev:
chraist skrev: Citera mig gärna där jag sagt att man ska vänta med att införa tills vi har ett system för alla.
Visserligen skrev jag att jag lägger ner, men kan inte låta bli. Volvo har ju ett system för alla. Men om nu Apple har tagit fram ett applikation som komplemment för exklusivt Appleanvändare utan att det försämrar för andra användare är väl inte det ett fel :?: Om det hade diskvalificerat övriga användare förstår jag att det skulle bli misstycke.
Sven nu är det ju faktiskt så att de funktioner som Apple medför inte fungerar för resterande system. Så visst är det misstycke i den bemärkelsen. ;)

Men du vet vad jag tycker i frågan och jag ser ingen anledning att vi ska behöva ta den här frågan längre (ios vs android).

Apple airplay gynnar iphone användarna vilket jag tycker är bra. Antar att vi bägge två är överens om det?

Men missen att inte inkludera andra system är volvos stora fel enligt mig.
Användarvisningsbild
av Perc
VolvoB20 skrev:Jag vill definitivt INTE ha Apple eller Android integrerat i min bil, IOS; Andorid och alla appar sprutar ju ut ny versioner fortare än man byter underkläder.

Varför då vägrar jag då, jo Volvo och alla billtillverkare blåvägrar ju att använda några som helst standarder så man kan uppgradera minne, processor, skärm osv i samma tempo som Apple o Google dånar ut nya releaser. Hade man kunnat uppgradera bilen i samma tempo hade det ju varit gjutet att beställa.

Nu kör jag det heller i mobilen och surfplattan som man kan byta titt som tätt.
Tycker ditt resonemang haltar lite. :) Jag förstår vad du menar, men jag tycker du har tänkt snett.

Android är ju en utmärkt plattform som man kan använda för att driva allsköns "vitvaror" typ digitalboxar, kopieringsmaskiner, kontrollpaneler till värmepannor, bankautomater, smarta kylskåp etc. Även bilar, som Volvo gjort med Sensus.

Om vi tar kopieringsmaskinen som exempel så behöver ju inte tillverkaren hänga med i alla nya androidversioner som sprutas ut eftersom utvecklingen inte går framåt på samma vis. Det räcker med att man väljer en lagom mogen och stabil version och gör ett fint gränssnitt på det. Sen är den antagligen väldigt framtidssäker och dessutom ofantligt mycket trevligare att använda än dagens kopieringsmaskiner. Jag håller på att spräcka en ven i pannan varje gång jag ska använda vår fina moderna Xerox på jobbet för pekskärmen är rena stenåldern jämfört med en smarttelefon.

Problemet med bilar är ju att utvecklingen på infotainment går framåt betydligt snabbare än tillverkarna är vana vid. Det är det fina i kråksången med CarPlay, dvs att man "projicerar" telefonappar trådlöst till bilens skärm. Givetvis med ett specialgjort gränssnitt som är användarvänligt vid bilkörning. Nya funktioner kommer i form av vanliga app-uppdateringar till telefonen, utan att Volvo behöver ha något med det att göra.

Men Android har nog sin plats i bilen ändå. Gränssnitt för radio, bilens inställningar, navigation osv är ju inget som behöver förnyas hela tiden. Det spelar ingen roll om fem år att Sensus kör på en stenåldersversion av android, för det fungerar ju. Men Spotify-appen via CarPlay är fräsch och ny eftersom den körs på din mobiltelefon. ;)
chraist skrev: Men missen att inte inkludera andra system är volvos stora fel enligt mig.
Det är ju som bekant inte Volvo som gjort systemet utan det är Apple som tagit fram det och sålt in det åt Volvo m fl. Bevisligen finns det ju inget annat på marknaden ännu.
Användarvisningsbild
av acarlsson
Har kikat lite i denna tråden, och att man undrar varför inte Android kommer med en dylik bil-funktion.
Anledningen till det stavas 'säkerhet'.

The Apple iPhone’s operating system is proprietary and imposes what’s called a sandbox concept. This sophisticated method isolates pieces of the platform and largely prevents viruses from replicating. In fact, there are no known operating system viruses for any of Apple’s products, which include iPhones, iPads, MacBooks and iMac desktop computers.
Källa

Känns ju så där kul att få bilen kapad av ett virus...! :roll:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100