VolvoB20 skrev:Jag vill definitivt INTE ha Apple eller Android integrerat i min bil, IOS; Andorid och alla appar sprutar ju ut ny versioner fortare än man byter underkläder.
Varför då vägrar jag då, jo Volvo och alla billtillverkare blåvägrar ju att använda några som helst standarder så man kan uppgradera minne, processor, skärm osv i samma tempo som Apple o Google dånar ut nya releaser. Hade man kunnat uppgradera bilen i samma tempo hade det ju varit gjutet att beställa.
Nu kör jag det heller i mobilen och surfplattan som man kan byta titt som tätt.
Tycker ditt resonemang haltar lite. :) Jag förstår vad du menar, men jag tycker du har tänkt snett.
Android är ju en utmärkt plattform som man kan använda för att driva allsköns "vitvaror" typ digitalboxar, kopieringsmaskiner, kontrollpaneler till värmepannor, bankautomater, smarta kylskåp etc. Även bilar, som Volvo gjort med Sensus.
Om vi tar kopieringsmaskinen som exempel så
behöver ju inte tillverkaren hänga med i alla nya androidversioner som sprutas ut eftersom utvecklingen inte går framåt på samma vis. Det räcker med att man väljer en lagom mogen och stabil version och gör ett fint gränssnitt på det. Sen är den antagligen väldigt framtidssäker och dessutom ofantligt mycket trevligare att använda än dagens kopieringsmaskiner. Jag håller på att spräcka en ven i pannan varje gång jag ska använda vår fina moderna Xerox på jobbet för pekskärmen är rena stenåldern jämfört med en smarttelefon.
Problemet med bilar är ju att utvecklingen på infotainment går framåt betydligt snabbare än tillverkarna är vana vid. Det är det fina i kråksången med CarPlay, dvs att man "projicerar" telefonappar trådlöst till bilens skärm. Givetvis med ett specialgjort gränssnitt som är användarvänligt vid bilkörning. Nya funktioner kommer i form av vanliga app-uppdateringar till telefonen, utan att Volvo behöver ha något med det att göra.
Men Android har nog sin plats i bilen ändå. Gränssnitt för radio, bilens inställningar, navigation osv är ju inget som behöver förnyas hela tiden. Det spelar ingen roll om fem år att Sensus kör på en stenåldersversion av android, för det fungerar ju. Men Spotify-appen via CarPlay är fräsch och ny eftersom den körs på din mobiltelefon. ;)
chraist skrev: Men missen att inte inkludera andra system är volvos stora fel enligt mig.
Det är ju som bekant inte Volvo som gjort systemet utan det är Apple som tagit fram det och sålt in det åt Volvo m fl. Bevisligen finns det ju inget annat på marknaden ännu.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)