Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Hur kör man aktivt med en bil som väger runt 2 ton? Och varvstoppet går i vid ca 4000 rpm samt att man har en effekt runt 200 Hp. Enligt mig är en dieselmotor som gjord för behaglig körning tillsammans med en automat. Eller egentligen alla motorer som har en flack vridmomentskurva, och som inte varvar speciellt högt passar med automat. Finns ett argumentet för manuell, det är om man jagar låg bränsleförbrukning.
av newbie1111
perhall skrev:FWD har väl nya VEA-motorn? Om man inte gillar 5-cylsoundet kan det ju vara en viktig sak!
PH
Ja den har den, men har inte lyckats hitta någon handlare som har D4FWD 181hk för test.
Detta va hos de största handlarna, verkar inte vara direkt någon kioskvältare om de inte har några tillgängliga....
av PFA
Mwi skrev:Hur kör man aktivt med en bil som väger runt 2 ton? Och varvstoppet går i vid ca 4000 rpm samt att man har en effekt runt 200 Hp. Enligt mig är en dieselmotor som gjord för behaglig körning tillsammans med en automat. Eller egentligen alla motorer som har en flack vridmomentskurva, och som inte varvar speciellt högt passar med automat. Finns ett argumentet för manuell, det är om man jagar låg bränsleförbrukning.
Instämmer. Att flänga runt som en Waldegård-wannabee i en XC60 med dieselstånka känns lite, ja nästan larvigt (oups). Det är fantastiskt skönt att ha lite pulver och vrid, men jag kan inte se varför man köper en XC60 om man vill köra så aktivt som många här verkar vilja göra. Jag har sportchassi på min och visst gör det att man kan dra på lite extra i en lång kurva eller rondell om man vill. Inga problem, men det är inget som uppviglar en till speciellt aktiv körning. Inte ens med manuell låda skulle jag tro. Men det ger dig en trygghet. En automat passar alldeles utmärkt till en XC60 skulle jag vilja påstå, och jag kan intyga och lova dig att den nya D4'an i kombination med nya 8-stegade automaten är en jäkligt trevlig kombination.

Jag har personligen svårt att förstå att du väljer en XC60 om du "kör väldigt hårt/aktivt", även om XC60 inte är helt oäven på det området.

By the way, nya automatlådan har precis som den manuella också S/S-teknik. Men det är kanske inte så intressant om man kör som Björn :)
Om du ändå inte ogillar manuell så kör på en D4 AWD manuell, betydligt lägre bränsleförbrukning än D4 AWD Aut. En D4 awd har riktigt bra bottendrag t.om bättre än D4 - vea. Plus att den kan va en lite rolig sladdebil på vintern. ;)
av PFA
Där hade Simon en god tanke förstås...en AWD med manuell låda är nog rätt roligt att ha på vintern. Men här i Skåneland kan det nog kvitta :)
av newbie1111
simonhalmstad skrev:Om du ändå inte ogillar manuell så kör på en D4 AWD manuell, betydligt lägre bränsleförbrukning än D4 AWD Aut. En D4 awd har riktigt bra bottendrag t.om bättre än D4 - vea. Plus att den kan va en lite rolig sladdebil på vintern. ;)
D4 AWD aut. är inte aktuell! (hade jag kunnat ta det hade jag utan tvekan gjort det)
Det står mellan D4 AWD man & D4 FWD aut.
Användarvisningsbild
av MartinS
PFA skrev: Instämmer. Att flänga runt som en Waldegård-wannabee i en XC60 med dieselstånka känns lite, ja nästan larvigt (oups). Det är fantastiskt skönt att ha lite pulver och vrid, men jag kan inte se varför man köper en XC60 om man vill köra så aktivt som många här verkar vilja göra. Jag har sportchassi på min och visst gör det att man kan dra på lite extra i en lång kurva eller rondell om man vill. Inga problem, men det är inget som uppviglar en till speciellt aktiv körning. Inte ens med manuell låda skulle jag tro. Men det ger dig en trygghet. En automat passar alldeles utmärkt till en XC60 skulle jag vilja påstå, och jag kan intyga och lova dig att den nya D4'an i kombination med nya 8-stegade automaten är en jäkligt trevlig kombination.

Jag har personligen svårt att förstå att du väljer en XC60 om du "kör väldigt hårt/aktivt", även om XC60 inte är helt oäven på det området.
För mig handlar det inte om att vilja köra hårt, det handlar om att ha i rätt växel vid rätt tillfälle. Jag kanske vill glida om en bil så fort det går, utan att bilj-vlen växlar ner två steg så hela familjen vaknar av det plötsliga vrålet. Eller så vill jag bara känna det härliga draget på låga varv. Jag tycker snarare att det är tvärt om än vad du påstår, det är med en automatlåda man uppfattas som en dåre i och med alla onödiga nedväxlingar så fort man ger lite extra gas. Man har helt enkelt kontrollen med en manuell bil på ett sätt man inte har på en automat. Speciellt i vinterföre tycker jag det kan vara förrädiskt med oönskade nedväxlingar.

Men visst, kör man bil så som man kör radiobilarna så är det inget problem med automat, det kanske till och med är att föredra. Men jag tycker INTE man skall övertala någon som uppskattar en manuell låda att välja automat, man lär bli besviken.

/Martin
av Mwi
MartinS skrev:Man har helt enkelt kontrollen med en manuell bil på ett sätt man inte har på en automat. Speciellt i vinterföre tycker jag det kan vara förrädiskt med oönskade nedväxlingar./Martin
Har du testat Geartronic funktionen ?:-/
MartinS skrev: Men visst, smaken är som baken. Man kan aldrig få den härliga känslan mellan människa och maskin om det sitter något imellan som man antingen måste anpassa sig till elller som gör som den själv behagar.
Har själv aldrig fått någon känsla av ett med bilen, med en manuell Volvo växellåda :cry:
Billigaste och bekvämaste alternativet vore då D4 Vea då den enligt deklaration drar minst bränsle. Den är ju dessutom bara 0,2 sekunder långsammare än D5 awd automat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]