Mwi skrev:Hur kör man aktivt med en bil som väger runt 2 ton? Och varvstoppet går i vid ca 4000 rpm samt att man har en effekt runt 200 Hp. Enligt mig är en dieselmotor som gjord för behaglig körning tillsammans med en automat. Eller egentligen alla motorer som har en flack vridmomentskurva, och som inte varvar speciellt högt passar med automat. Finns ett argumentet för manuell, det är om man jagar låg bränsleförbrukning.
Instämmer. Att flänga runt som en Waldegård-wannabee i en XC60 med dieselstånka känns lite, ja nästan larvigt (oups). Det är fantastiskt skönt att ha lite pulver och vrid, men jag kan inte se varför man köper en XC60 om man vill köra så aktivt som många här verkar vilja göra. Jag har sportchassi på min och visst gör det att man kan dra på lite extra i en lång kurva eller rondell om man vill. Inga problem, men det är inget som uppviglar en till speciellt aktiv körning. Inte ens med manuell låda skulle jag tro. Men det ger dig en trygghet. En automat passar alldeles utmärkt till en XC60 skulle jag vilja påstå, och jag kan intyga och lova dig att den nya D4'an i kombination med nya 8-stegade automaten är en jäkligt trevlig kombination.
Jag har personligen svårt att förstå att du väljer en XC60 om du "kör väldigt hårt/aktivt", även om XC60 inte är helt oäven på det området.
By the way, nya automatlådan har precis som den manuella också S/S-teknik. Men det är kanske inte så intressant om man kör som Björn :)