- mån 03 mar 2014, 10:57
#842028
En sak som påvekar upplevelsen av "kvalitet" tycker jag är om det går att laga ett fel. Dvs, utan att byta ett helt aggregat. Liksom om det är rimligt enkelt att byta sådant som kan tänkas slitas ut eller gå sönder. Ur konsumentens synvnkel kan det väl kännas lite B att man exempelvis måste ta loss växellådan för att byta slavcylinder till kopplingen... Säkert är slavcylindern bättre än den gamla typen och kan förväntas hålla längre, men när ett haveri leder till ett ingrepp för många tusen kr i stället för några hundra (eller ett GDS-jobb), så förstår jag om man börjar fundera på vad kvalitet eller "bättre bilar" betyder. Komponentkvaliteten KANSKE är högre än förr, men tillverkaren har överutnyttjat denna förmodade kvalitetshöjning för att införa mer komplexa och svårlagade kosntruktioner. Detta i sin tur gör antagligen att en drabbad bilägare börjar fundera om det verkligen är bättre nu... (Detta gäller inte bara Volvo, förstås.)