Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#842028
En sak som påvekar upplevelsen av "kvalitet" tycker jag är om det går att laga ett fel. Dvs, utan att byta ett helt aggregat. Liksom om det är rimligt enkelt att byta sådant som kan tänkas slitas ut eller gå sönder. Ur konsumentens synvnkel kan det väl kännas lite B att man exempelvis måste ta loss växellådan för att byta slavcylinder till kopplingen... Säkert är slavcylindern bättre än den gamla typen och kan förväntas hålla längre, men när ett haveri leder till ett ingrepp för många tusen kr i stället för några hundra (eller ett GDS-jobb), så förstår jag om man börjar fundera på vad kvalitet eller "bättre bilar" betyder. Komponentkvaliteten KANSKE är högre än förr, men tillverkaren har överutnyttjat denna förmodade kvalitetshöjning för att införa mer komplexa och svårlagade kosntruktioner. Detta i sin tur gör antagligen att en drabbad bilägare börjar fundera om det verkligen är bättre nu... (Detta gäller inte bara Volvo, förstås.)
#842039
rid54 skrev:En sak som påvekar upplevelsen av "kvalitet" tycker jag är om det går att laga ett fel. Dvs, utan att byta ett helt aggregat. Liksom om det är rimligt enkelt att byta sådant som kan tänkas slitas ut eller gå sönder. Ur konsumentens synvnkel kan det väl kännas lite B att man exempelvis måste ta loss växellådan för att byta slavcylinder till kopplingen... Säkert är slavcylindern bättre än den gamla typen och kan förväntas hålla längre, men när ett haveri leder till ett ingrepp för många tusen kr i stället för några hundra (eller ett GDS-jobb), så förstår jag om man börjar fundera på vad kvalitet eller "bättre bilar" betyder. Komponentkvaliteten KANSKE är högre än förr, men tillverkaren har överutnyttjat denna förmodade kvalitetshöjning för att införa mer komplexa och svårlagade kosntruktioner. Detta i sin tur gör antagligen att en drabbad bilägare börjar fundera om det verkligen är bättre nu... (Detta gäller inte bara Volvo, förstås.)
Vädligt intressant åsikt! Jag känner precis det du beskriver. Jag skulle aldrig ha råd att köpa en nyare bil när jag vet att det mesta kan man inte göra själv. Tycker det är helt sjukt att man nästan måste lämna in vissa bilar bara för att byta lampor i strålkastarna... Visst det går ju att byta själv, men inte för en medelsvensson som bara använder bilen för att frakta arslet.

Jag tror också att det är svårare att reparera bilarna när det är så komplicerat. Morsan har en C30 som ville att man skulle lämna in den på verkstaden för att motorlampan lyste. När hon sedan lämnar in den ska dom först byta partikelfilter (för det inte är gjort, men dock rengjort på mekonomen) för att kunna fortsätta med felsökningen. De byter sedan generator och hon får tillbaka bilen. Utanför verkstan rullar hon iväg och samma lampa tänds direkt. Hon lämnar in den ännu en gång och de byter nån givare och så, sen är lampan släckt. Kanske var det givaren från början?

Varför ska det vara så -.-GRR!
#842062
bem skrev:Fast förr eller senare slår det rimligen igenom i försäljningssiffrorna om kvaliteten sjunker alltmer. Ingen vill väl egentligen köpa en bil som får rykte om sig att ha dålig kvalitet eller är på väg utför i kvalitet. Blir svårt att tvätta bort en sådan stämpel. Nu tror jag inte Volvo är där än och tvivlar de nånsin kommer hamna där, och med nya XC90, S90/V90 osv kanske de tänkt till och t ex använt material som skall hålla än bättre - vi får vänta och se.
Men man vet med ganska säkert att t ex V70 II har sämre rostskydd än tidigare V70 så där går det inte åt rätt håll f n, åtminstone inte för begagnatköparna i senare led. Hade en V70 2001 förut och har en ny V70 II MY14 nu, vi får väl se hur den nya håller jämfört med den gamla i mitt fall.

/Bo
Det är väl en balansgång det här med kvaliteten på bilarna idag, det snålas och snålas och kvalitén dras ner men som du säger så kan dom ju inte göra för dålig kvalité för då vill ingen köpa skiten.

Vad i he*vete håller Volvo på med som FÖRSÄMRAR rostskyddet på V70II. Folkhemsbilen nr 1 som ska vara gjord för och tåla nordiskt klimat med ton av salt på vägarna, men nä.. Då går dom och gör rostskyddet sämre. :roll:
#842072
Man prioriterar att bli *premium*. Det betyder att allt är finfint i dom tre första åren. Sen är det struntsamma. Exakt detsamma som VAG,AUDI,BMW med flera.

För mej är det tamejf.. Inte premium när en kvinna ringer till Audiverkstan, berättar om sitt problem med ett dörrlås på en 2006a. Får svaret att man kan NOG fixa detta. Det kostar 9000kr och man garanterar inget.
Precis samma dravel som min far fick om sin 2003a. En några år gammal premium är ett främmande ting. Samma problwm uppenbarar sej hos dom flesta märken. Premium i all ära men när glansen mattats är det plötsligt främmande.
#842080
osla skrev:en volvo med rödblockare går ju inte så länge innan den börjar vara trött, 35-40 tusen mil så är nog dom flesta ganska trötta i motorerna. MEN dom skulle säkerligen gå nästan lika mycket till om man vill köra en oljedrickande, slö volvo med rödblockare. och du kan laga dom med silvertejp och slägga, och många delar passar från en 240 från 75, så du har över 20 års modeller du kan plocka delar från.

däremot så är äldre mb kvalite. ni pratar om 30 tusen mil om era volvosar, vi som kör mb pratar om iaf 60-70 tusen utan att motorn är trött, visst kanske rosten har börjat komma efter dom milen, men å andra sidan kom den redan vid 25-30 tusen på en volvo
Vad snackar du för dynga? Standard miltal på en 850/x70 är ju för fan 30 tusen. Tror inte en röblockare går kortare än alu-femman...
#842087
Just motorernas livslängd kanske inte är det som säger mest om kvalitet, det tycks ju vara fullt möjligt att få allvarliga problem med rätt nya motorer, medan vissa aldrig krånglar -av samma fabrikat och typ... När jag gjorde mig av med min 164 så hade den gått 30.000 mil. Det enda användningrelaterade mekaniska slitaget som var ett problem då var utgående axel i styrsnäckan. Motorn var i princip som ny.
#842116
andreasw skrev: Tycker det är helt sjukt att man nästan måste lämna in vissa bilar bara för att byta lampor i strålkastarna... Visst det går ju att byta själv, men inte för en medelsvensson som bara använder bilen för att frakta arslet.
Nu tog du väl ändå ett mycket dåligt exempel. Det verkar som att du inte sett en modern Volvo. :!: Än mindre bytt strålkastarlampa. :D
#842135
VolvoÄgarn skrev:
osla skrev:en volvo med rödblockare går ju inte så länge innan den börjar vara trött, 35-40 tusen mil så är nog dom flesta ganska trötta i motorerna. MEN dom skulle säkerligen gå nästan lika mycket till om man vill köra en oljedrickande, slö volvo med rödblockare. och du kan laga dom med silvertejp och slägga, och många delar passar från en 240 från 75, så du har över 20 års modeller du kan plocka delar från.

däremot så är äldre mb kvalite. ni pratar om 30 tusen mil om era volvosar, vi som kör mb pratar om iaf 60-70 tusen utan att motorn är trött, visst kanske rosten har börjat komma efter dom milen, men å andra sidan kom den redan vid 25-30 tusen på en volvo
Vad snackar du för dynga? Standard miltal på en 850/x70 är ju för fan 30 tusen. Tror inte en röblockare går kortare än alu-femman...
sktsnack? mina rödblockare har då inte varit pigga och dom har haft kring 30 tusen mil. en for alla ramlager på, oljelampan blinkade och lös omvartannat. men körde bara på, tillslut gick kopplingen (skogsbil) så böt motor då jag hade en med koppling färdig. och när jag senare rev den b23:an så var alla ramlager slut och något vevlager, vändkanter i loppen (det ser du inte på en mb w124 diesel efter dom milen). alla rödblockare jag rivit har varit ganska så trötta.
visst, vitfemmorna går kanske 40-50 tusen. men vet en 124 med 250D som gått 170 tusen, ägaren tyckte det var tur att dom rostar efter 20-30 år så han fick byta bil nån gång då han tappade klumpen. bilen han hade efter den hade gått 70 och nu körde han en som gått 47 på mätaren, och det var som en ny bil och köra.

men en volvo med rödblockare går ändå hur länge som helst, men man vill inte köra en sån hur länge som helst. och dom tål stryk som ingen annan motor tål
#842188
SvenB skrev:
andreasw skrev: Tycker det är helt sjukt att man nästan måste lämna in vissa bilar bara för att byta lampor i strålkastarna... Visst det går ju att byta själv, men inte för en medelsvensson som bara använder bilen för att frakta arslet.
Nu tog du väl ändå ett mycket dåligt exempel. Det verkar som att du inte sett en modern Volvo. :!: Än mindre bytt strålkastarlampa. :D
Med Xenon står det uttryckligen i boken att man helst ska lämna till verkstad för att byta lampa!
Så här står det:

På bilar utrustade med Xenon-strålkastare
ska byte av Xenon-lampor utföras på verkstad
– en auktoriserad Volvoverkstad
rekommenderas. Arbete med Xenon-lamporna
kräver särskild försiktighet eftersom
strålkastaren är utrustad med ett högspänningsaggregat.


Så helt ute och cyklar är inte andreasw!
Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]