Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
Vi fick en volvo 940 -92:a utav svärfar då han köpte sig en nyare V70 istället.
Dock så har vi fått lite problem med den på sista tiden.

Felkod 1-3-3 samt 1-2-1 dyker upp på den, samt att den drar 2l/mil oavsett körning.

Både Lmm samt Spjällkontakten är bytt.
Både lmm och spjällkontakten är visserligen beg båda två.
Har dock testat med 3st lmm (Bosch 016), alla med samma resultat (visserligen alla beg).

Kontakten justerades enligt följande: släppa skruvar, in med ett 0.15 bladmått, dra tills det klickar, skruva åt skruvarna.
Kontrollera att det inte klickar när det sitter ett 0.45 bladmått i. Ska dock klicka när ett 0.15 sitter i.

Även tomgången är låg. Ibland så låg att den dör.
Men när den väl går på tomgång så ligger den på ca 500varv.
Bilen går inte heller på alla cylindrar i början när man startar den.

Har kollat efter läckage med startgas men ej hittat något.
Har även släppt på slangen till BTR och det kommer bränsle i från den.

Kan det vara så illa att det är lmm + spjällkontakten som är dåliga ändå?
Rycker jag kabeln ur lmm vid tomgång så blir det oftast ingen skillnad.
Ibland har den ändrat varv om man rycker in och ut kontakten lite snabbt.
Har dock gjort rent alla kontaktstycken jag kunde se under huven.

Går det att mäta upp Spjällkontakten på något bra sätt?
Är det bara en brytare i den? Vilka stift ska jag mäta på?

Vore synd att göra sig av med bilen, då den är i princip rostfri samt att det är en -92:a (perfekt T5-projekt).

Har provat att söka efter kombinationen 1-3-3 samt 1-2-1 men får bara upp trådar där folk har postat hela felkodslistan.
Blir totalt värdelöst att hitta någon bra information när man postar hela listan.
Visserligen så kanske folk bara vill hjälpa till, men blir flera trådar i onödan istället :)
Bättre med att länka istället.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Problemet löst! Var styrenheten/boxen som gett sig.
Monterade dit en annan i dag den 20/10 -14, och bilen går som en klocka!
Har 4st bilar till, så den här har blivit undanställd, och nästan bortglömd här hemma på tomten.
Men nu rullar den igen!
Senast redigerad av 2 Fraden, redigerad totalt 0 gång.
Kom på en sak till.
Startar jag bilen när den är kall så går den på tomgång strax under 1000varv, för att sedan gå ner till 500varv efter ett par sekunder.

Antar att tomgångsmotorn inte fungerar om den saknar signal från spjällkontakten.

Rycker jag säkring nr 1 vid körning så slocknar "miljölampan" inne i bilen.
Dock så tänds den när man släpper gasen, och 1-3-3 tänds.
Så länge jag inte släpper gasen så tänds ingen lampa.
Inte heller någon felkod som sätts.
Dock så drar bilen lika mycket för det (testade i 9mil igår).

Men släpper jag gasen och fortsätter köra med bilen utan att stanna så "tänds" även felkod 1-2-1. Den "tänds" inte om jag stannar på en gång.
Då är det bara 1-3-3 som dyker upp.
Så där. Nu har jag kollat alla kablar på summerläget på multimetern.
Och det var kontakt från lmm + spjällkontakten fram till boxen inne i bilen.
Fanns även jord.

Bilen gick bra i ca 5-10mim för att sedan sätta felkod på 1-2-1 och 1-3-3 som förr.

Edit: mätte med summerläget på spjällkontakten.
Stift 1 vid nollgas = summer,
Stift 3 vid fullgas = summer.
Inget ljud eller utslag i mellan dessa lägen på båda.
Enligt mig så borde ju alltså kontakten vara okej.
Eller?

Edit igen: Jag startade bilen och stod på tomgång i några minuter.
Utan att röra gasen. Då kom felkod 1-1-3 upp ( Fel styrenhet eller kortsluten Lambdasond).
Kan det vara "boxen" som spökar trots allt?
Denna felkod kommer inte upp vid körning. Bara vid tomgångskörning utan att röra gasen.
Fraden skrev:Utan att röra gasen. Då kom felkod 1-1-3 upp ( Fel styrenhet eller kortsluten Lambdasond).
Det är lätt att mäta upp Lambdasonden. Under förstärkningen bakom höger fjädertorn är där en koppling med bara en kabel (svart, e.v grön mot styrboxen) med en "gummitutta" över. Pilla loss gummit så kan du mäta direkt på kabeln till Lambdasonden. Där ska vara c:a 0,5V med kall motor. Så fort lambdan blir "driftvarm" börjar volten "fladdra" mellan 0,1 och 0,9 V. Det är svårt att se, men har du en "digital" mätare så ska det se ut som en "spelautomat" om det är riktigt. Om du kopplar bort lambdasonden borde inte den felkoden komma tillbaka om det är fel på lambdan. Det kommer säkert andra felkoder då, men det kan i så fall konstatera eller utesluta en av sakerna.

Mvh
Lennart
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]