Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Cliffan
Hej alla!
Jag har ett jätteskumt problem med min koppling.

Om det är kallt ute, jag vet inte exakt hur kallt, men låt säga -10 eller kallare så har jag ingen motorbroms... Den tar fast som den ska när jag accelererar och kör i jämn hastighet.
Problemet uppträder mest på växel 3 och 4, om jag släpper gasen.
Motorvarvet går då ner och sjunker ner till lite drygt 1000 varv.
Om jag då gasar igen så tar kopplingen fast vid "rätt" varvtal.
Den slirar aldrig under belastning på det sättet, utan bara när jag släpper gasen.

Om jag har kört en stund, kanske 10-15 min så funkar den perfekt, helt utan problem.

Hittills har vi bara bytt bromsoljan och luftat, den har hydralisk koppling.

Kan det vara fel på slavcylindern? Sitter det nån returfjäder i den som kan vara trasig?
Eller en massa skit på axeln så att urtrampningslagret kärvar?

Spontant känns det inte som att det ska vara fel på lamell eller tryckplatta, då borde jag ha bekymmer hela tiden.

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
MVH/Peter
av Gud
Ingen patentlösning på något vis men börja med det enklaste och det skulle jag säga är och byta olja i lådan, har hjälpt flera lådor än man tror (framförallt automater men även manuella). När böts det sist?
Användarvisningsbild
av Sparkz
M46? Frihjulet i överväxeln isf?
av Cliffan
Jo, m46. Jag har provat att rengöra axeln där urtrampningslagret är, tänkte att dett ev. kan bero på smuts/olja/fett där. Vi får se nästa gång det blir -20, fungerar det bra då så var detta orsaken. Vill inte ner med lådan i onödan...
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?