- lör 15 feb 2014, 23:19
Jag har skrivit tidigare om min Volvo PV. När den var färdig renoverad hade jag dubbla SU från en -72 144. Motorn var en borrad B18 från en -68 Amazon med B20 kolvar, D-kam och ett topplock från en -74 B20. Som planades 5 mm till 10,5 i komp. förhållande. Den gick precis som jag hade förväntat mig stark på låga varv och snabb, gjorde mätaren ut och en bit till. Men så skaffade jag mig ett par Weber DCOE från en Alfa Romeo GTV 2000 -72. Det var inte samma bil. Jag hade aldrig trott att det skulle göra sådan skillnad. Den gick inte fortare, men vilket bottenvrid. Den var såpass stark att jag kunde köra bilen på tomgång på 4-ans växel och lägga i overdriven, då sjöng varvet lite (hade ingen varvräknare), men tomgången var ställd till 800 rpm. Där var en "hästspark" när jag tryckte "plattan i botten när vridmomentet kom på dom lägre växlarna. Ungefär som min 745-a med 16V motorn, men kraftigare. Den var helt enkelt underbar att köra. Den gick kanon med SU förgasarna också, men det går inte att jämföra med Weber förgasarna. Nu hade jag lite tur att dom förgasarna jag hittade passade min motor precis, annars kan det vara problem att "bestycka " dom rätt. Tar man förgasare från en motor med samma cylindervolym och ungefär samma hästkrafter är man på rätt spår.
Har för mig D-kammen "ligger på" 295°
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V