PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Isac
Hej!

Nu är det så att jag har fått tag i en 8-bultad B20 som har suttit i en 144 från -74.

Min fråga är vad är det som skiljer 6-bultarna till 8-bultarna?
Vassare Kam? Annan topp?

Därför frågar jag er experter :)
Användarvisningsbild
av P210
Ingen skillnad alls - bara det faktum att svänghjulet sitter fast i vevaxeln med åtta bultar istället för sex på tidigare årsmodeller... :cry:

1974 fanns B20 i tre utförande
B20A 82 hk/DIN - enkelförgasare
B20B 100 hk/DIN - dubbelförgasare
B20E 124 hk/DIN - Bosch K-Jetronic mekanisk insprutning
av LarsBd
Även F-motorn fanns 74 och vissa tumskruvar ersattes av mm. Kolvar samt vevstakar kan inte blandas mellan de två olika vevaxlarna då vevstakslager samt kolvbultsdimensioner är olika.
Användarvisningsbild
av P210
Min B20 i "hotten", är borrad till 92mm (2.1 lit) och har komplett vev/stakar/kolvar från en tidig B21:a, passar rakt av i B20 blocket efter borrning.
stakarna är bytta mot de M-märka från en B23:a, fördelen är att B21/23 har 24mm kolvbultar jmf med B18/20 som har 22mm.
Användarvisningsbild
av Isac
ok tackar för svaren :) vad rekomenderar ni för KAM om jag ska köra med Dubbla Su? helst nån med bra bottendrag :)
Användarvisningsbild
av P210
Ett par dubbla SU ger ca. 15-20 hk mer än en vanlig A-motor.
Tex 120 hk ur B20E , med insprutning och K/D-kam

Så minst en D eller K-kam, F och R är lite vassare saker.
KG hade väl en kamaxel för SU, tror den heter kg17

Jag har kört med R kam och dubbla SU ett tag och dom orkade inte riktigt med.
F kammen borde fungera bättre med dubbla su på lägre varv då den har högre nockvinkel dvs mindre överlapp har själv inte testat F kammen.

F-kammen. 11.4 111° 300°
R-kammen. 11.6 102° 287° R-kammen vaknar till liv vid 2700-2800 rpm
K kammen är bara 10 grader snällare och de graderna är tagna från överlappet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har skrivit tidigare om min Volvo PV. När den var färdig renoverad hade jag dubbla SU från en -72 144. Motorn var en borrad B18 från en -68 Amazon med B20 kolvar, D-kam och ett topplock från en -74 B20. Som planades 5 mm till 10,5 i komp. förhållande. Den gick precis som jag hade förväntat mig stark på låga varv och snabb, gjorde mätaren ut och en bit till. Men så skaffade jag mig ett par Weber DCOE från en Alfa Romeo GTV 2000 -72. Det var inte samma bil. Jag hade aldrig trott att det skulle göra sådan skillnad. Den gick inte fortare, men vilket bottenvrid. Den var såpass stark att jag kunde köra bilen på tomgång på 4-ans växel och lägga i overdriven, då sjöng varvet lite (hade ingen varvräknare), men tomgången var ställd till 800 rpm. Där var en "hästspark" när jag tryckte "plattan i botten när vridmomentet kom på dom lägre växlarna. Ungefär som min 745-a med 16V motorn, men kraftigare. Den var helt enkelt underbar att köra. Den gick kanon med SU förgasarna också, men det går inte att jämföra med Weber förgasarna. Nu hade jag lite tur att dom förgasarna jag hittade passade min motor precis, annars kan det vara problem att "bestycka " dom rätt. Tar man förgasare från en motor med samma cylindervolym och ungefär samma hästkrafter är man på rätt spår.
Har för mig D-kammen "ligger på" 295°

Mvh
Lennart

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]