Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Tråden har ju "expanderat" lite, men rost och allmän livslängd är ju nära förbundna. Personligen tror jag att det vi ser nu är tillverkarnas anpassning av livsländen på produkten. Efter 10 år tror jag att man menar att en bil är "omodern" och bör försvinna ur cirkulationen, så att en ny kan säljas. Det finns ju ingen anledning att ha en kaross som håller i 20 år om resten av konstruktionen tar slut på halva den tiden >> alltså spar man in på karossens rostskydd (också). Då kommer ju tjafset om reservdelar efter 10 år att självdö och det blir allmänt behagligare för producenten. Ökade problem för ägare av "gamla" bilar kommer i form av att programvaror försvinner och om det blir större elektronikhaverier kanske det helt enkelt inte går att få tag i viktiga styrboxar och liknande. Piratprogrammerare som räddar och modifierar gamla boxar kommer att förföljas av tillverkarna och RIAA och NSA och FRA och Microsoft. Att ha en gammal bil ses som samhällshotande verksamhet och förbjuds till slut. Kanske...

I korthet: tillverkarna har blivit duktigare på att koordinera sönderfallet. Troligen kommer inte rostskyddet att bli bättre. Det är faktiskt så att redan under 70 -talet cirkulerade uppgifter om att man hade kunnat legera bilplåten bara lite annorlunda och få en mycket bättre korrosionsbeständighet, men det var inte ens då intressant som säljargument. Kan inte svära på att det är sant, men det låter inte helt otänkbart...
Här har man fullt upp på jobbet i några dagar och jösses vad ni är flitiga. Kul!

Men visst är det synd att bilarna sjunker i kvalitet. Framförallt verkar det vara karossen som blir sämre emedan jag misstänker att tillverkarna fortfarande lägger tid på bärande och säkerhetsavgörande delar.

Jag instämmer med flera och även jag vill ha mina bilar länge, men är det något som gör att i alla fall jag tappar sugen så är det när rosten sätter igång (se tex passaten lite tidigare i tråden). Visst byta lite framvagnsdelar med jämna mellanrum kostar pengar men då får man som en ny bil (en kort stund påV70N), men en gång rostig alltid rostig. Jag hade precis som det nämndes tidigare gärna betalat ett antal tusen extra får att få en extra-behandlad bil från fabrik.

Nu lutar det ändå åt att jag införskaffar en lätt begagnad V70II T4F. Skall se om jag hinner köra en under nästkommande vecka. Hur är den förresten rent kraftmässigt i jämförelse med V70N 170 (på tex låga varv)? 170hk har räckt mer än väl för det jag använder bilen till (annars har jag en MC).

God kväll
///Henrik
av Andis
Ja fortsätter Volvo vara lika rostfria som N serien.

Då går dom nog en ljus framtid till mötes :-)

Tror du kommer gilla V70II går fint. Skulle även råda att prova 1,6D innan du bestämmer dig går bättre än man kan tro tycker jag speciellt att det är så starkt vrid i den på låga varv.

Lycka till med bil köpandet.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av bem
Andis skrev:Hej Igen Bem.

Vilken motor valde du i din 2014?
Dessa grejer du berättar om i nya som måste återställas med vida finns det någon möjlighet att återställa dom utan vida? Blir så nyfiken vad är det för något dom lagt in som datorn ska hålla koll på. Behöver inte skriva alla men bara några exempel.

Andis
Hej igen Andis,

Det blev en D3 diesel (2.0 lit 5 cyl 136 hk) i min nya V70 2014 (Momentum Business med Klimatpaket+VOC). I stor sett samma "utrustningsnivå" som min gamla V70N 2001 Business 2.4 170 hk hade (fast den var faktiskt dyrare då 2001 än min nya var nu så det är ju lite positivt).

Man kan ju köpa en VIDA piratkopia så kommer man rätt långt med "eget mek" men sånt sådana jobb i VIDA som kräver uppkoppling till Volvos servrar kommer man ju inte åt med en piratkopia. Problemet är att Volvos centrala databas för en viss bil måste ju stämma med det du faktiskt har i bilen av olika enheter osv. Svårare byta en hel del delar i en Volvo m a o som hemmapulare när du inte kan koppla upp dig till Volvos server (om man har en egen VIDA), men en Volvo verkstad kan ju detta förstås. Så med alltmer elektronik i bilarna så blir man alltmer i händerna på en verkstad som kan koppla upp sig till VIDA och Volvos servrar. Jag hjälpte brorsan installera en VIDA piratkopia i höstas och med den kunde man läsa ut en hel del ur en Volvo (vi kolla av 3 bilar efter felkoder bl a min gamla V70N 2001, en S60 -02 och en XC60). Det är med andra ord inte bara köpa en del på skroten hur som helst och byta själv om det sen kräver uppkoppling till Volvos server med VIDA för att den centrala databasen skall bli rätt uppdaterad med den "nya" delen och ev tillhörande mjukvara kunna laddas ner osv. Jag är ingen expert på VIDA så har jag skrivit nåt galet så rätta gärna.
Jag gissar att i framtiden går vi nog mot att fler bilar slutar sina dar på g av elektronikdöden snarare än rostdöden inte minst för att man kanske inte vill kosta på bilen en dyr elektronikbox om den pajat och bilen måste in till Volvoverkstad.

När man tänker efter så kanske biltillverkarna borde ha ett "bäst före datum" på en bil - bil köpt 20xx får en av tillverkaren deklarerad "bäst före 20yy". Har de tillverkat en bil medvetet som de beräknar skall hålla i t ex 10 år (ur rostskyddspunkt) kan de väl lika gärna ha med det i bilens specifikation så vi vet från början hur de själva tänkt sig. Blir så mycket lättare att välja bil då, om man är intresserad att behålla den ett tag. Visst har de rostskyddsgaranti (Volvo 12 år) men det vet man ju vad den är värd (oftast står det ju krav på genomrostning osv).

/Bo
Var runt en sväng hos volvohandlarna i Göteborg men det var tyvärr ont om T4F (eller T4). Så det blev ingen provkörning, nytt försök i nästa vecka. Jag såg iallafall ingen rost.

Är sensus, 40/20/40, värme i baksätet samt avstängbar passagerarkrockkudde standard på V70II från 2012 och framåt? Vilken kulör är förresten lättast att lacka om och få det bra (med barn kan olyckor / repor etc ske och man kan få dörruppslag).

Gott
///Henrik
sergeant skrev:Var runt en sväng hos volvohandlarna i Göteborg men det var tyvärr ont om T4F (eller T4). Så det blev ingen provkörning, nytt försök i nästa vecka. Jag såg iallafall ingen rost.

Är sensus, 40/20/40, värme i baksätet samt avstängbar passagerarkrockkudde standard på V70II från 2012 och framåt? Vilken kulör är förresten lättast att lacka om och få det bra (med barn kan olyckor / repor etc ske och man kan få dörruppslag).

Gott
///Henrik
har också barn och upplever inte de problemen du nämner. Bara att förklara för barnen att de inte får öppna dörrarna eller vara nära bilen. Sen parkerar man inte mitt i smeten utan lite längre bort på parkeringen. Har aldrig haft några lackskador.
Användarvisningsbild
av Perc
Magnus308 skrev:
*pettson* skrev:Tittade på KVD idag och hittade en Passat från 2010 med 14500 mil på mätaren, Kul för ägaren med såna här rostangrepp på en såpass ny bil och vad som döljer sig bakom plastlisterna vill man inte veta..

Bild
Verkar som inte alla inser att KVD:s uppgift i universum är att prångla ut misskötta lik som ingen vanlig handlare vill ha stående i hallen.
Användarvisningsbild
av bem
sergeant skrev:
Är sensus, 40/20/40, värme i baksätet samt avstängbar passagerarkrockkudde standard på V70II från 2012 och framåt?
Vilken kulör är förresten lättast att lacka om och få det bra (med barn kan olyckor / repor etc ske och man kan få dörruppslag).
///Henrik
Lite off topic frågor men jag svarar det jag kan:

Om du med Sensus menar att det övergripande systemet för förarinformation som styrs och delvis presenteras i bildskärmen på mittkonsolen så till att börja med så ingår en 5 eller 7 tum bildskärm i en V70 MY12. Dock att 7 tums skärmen ingår som ett tillval eller i olika paket. Det förutsätts att man har 7 tum skärm för att Volvos navigationssystem skall kunna användas (om man har detta som kallas RTI), sen har du TV (tillval), kameror (tillval) osv som kan visas i displayen.
Sensus connect (fabriksmonterat) och Sensus connected touch med pekskärm (kan eftermonteras) med internetuppkoppling är sånt som en V70 kan utrustas med men är ej standard. Det går att uppgradera en V70 MY12 från 5 tum till 7 tum skärm och även uppgradera till Sensus connected touch med el utan RTI osv (se Volvos tillbehörswebb för V70 MY12).

Delningen på baksätet är 40/20/40 på alla V70 II från 2008 och nyare.

Värme i baksätet är ej standard i basbilen utan igår i Kinetic utrustningsnivån (och Momentum samt Summum) på MY12 och nyare (säkerligen från 2008).

Nyckelavstängning av krockkudde på passagerarsidan är standard på MY12 och nyare (men var option de första åren MY2008-2011).

Kulör som är lättast att lacka om? Svart? (men svart är svårt att hålla fin och repfri)
De som är grå metallic tycker jag nog borde vara lite lättare också att få likartad kulör vid en omlackering av delar.

/Bo
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]