- tis 11 feb 2014, 21:07
#835242
Tråden har ju "expanderat" lite, men rost och allmän livslängd är ju nära förbundna. Personligen tror jag att det vi ser nu är tillverkarnas anpassning av livsländen på produkten. Efter 10 år tror jag att man menar att en bil är "omodern" och bör försvinna ur cirkulationen, så att en ny kan säljas. Det finns ju ingen anledning att ha en kaross som håller i 20 år om resten av konstruktionen tar slut på halva den tiden >> alltså spar man in på karossens rostskydd (också). Då kommer ju tjafset om reservdelar efter 10 år att självdö och det blir allmänt behagligare för producenten. Ökade problem för ägare av "gamla" bilar kommer i form av att programvaror försvinner och om det blir större elektronikhaverier kanske det helt enkelt inte går att få tag i viktiga styrboxar och liknande. Piratprogrammerare som räddar och modifierar gamla boxar kommer att förföljas av tillverkarna och RIAA och NSA och FRA och Microsoft. Att ha en gammal bil ses som samhällshotande verksamhet och förbjuds till slut. Kanske...
I korthet: tillverkarna har blivit duktigare på att koordinera sönderfallet. Troligen kommer inte rostskyddet att bli bättre. Det är faktiskt så att redan under 70 -talet cirkulerade uppgifter om att man hade kunnat legera bilplåten bara lite annorlunda och få en mycket bättre korrosionsbeständighet, men det var inte ens då intressant som säljargument. Kan inte svära på att det är sant, men det låter inte helt otänkbart...
I korthet: tillverkarna har blivit duktigare på att koordinera sönderfallet. Troligen kommer inte rostskyddet att bli bättre. Det är faktiskt så att redan under 70 -talet cirkulerade uppgifter om att man hade kunnat legera bilplåten bara lite annorlunda och få en mycket bättre korrosionsbeständighet, men det var inte ens då intressant som säljargument. Kan inte svära på att det är sant, men det låter inte helt otänkbart...