Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har halvproblem med bilen som jag skulle vilja åtgärda innan jag blir stående någonstans med helproblem.

Bilen startar lätt men dör så fort man nuddar gasen. Men detta händer bara när bilen är kall och har stått en natt eller längre. Om man låter den gå en halv minut på tomgång går den som vanligt igen och varvar fint när man trycker på gasen. Av vad jag har läst på andra trådar föreslås luftmassemätare, bränslepumpar och lambdasond. Men de trådarna har inte beskrivit att problemet försvinner efter en stunds tomgång.

Är det någon av dessa (eller andra) delar som kan bli “halvdåliga” och kan ge de här övergående problemen om de bara får jobba en liten stund?

Jag tänker typ på en dålig bränslepump som kärvar i börjar men sen går bra när den har gått några varv. Lambdasond som mäter fel innan den blir lite varm? Luftmassemätaren vet jag inte hur den funkar...

Är det någon som har några liknande erfarenheter eller som har några idéer om vart problemet kan vara?

Tackar på förhand!
Senast redigerad av 1 centipod, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Kloge
På min 940 var det tempgivaren som visade fel så att motorn fick för lite soppa när den var kall
av rid54
Som föregående talare! Lambdasonden tar en stund innan den kommer igång och motorn går i "open loop" (alltså utan lambdareglering) ett tag när den är kall, så sonden är det nog inte nåt fel på.
Tack för svaren! Kan vara något att undersöka vidare.

Vad är det tempgiaren mäter på? Kylarvattnet eller närmare motorn?

Jag funderar för idag gick problemet över redan efter 15 sekunder. Jag startade provade lite på gasen och bilen började dö men kom igång igen. Efter 15 sekunder kunde jag varva som vanligt. Kan det vara tillräckligt för att ge utslag på tempgivaren?
min beter sig likadant, en 745 1992, original förutom 531 och VX3.

eftersom bilen förövrigt går som den skall med normal frbrukning och bra avgasvärden har jag inte fördjupat mig mer i det.
jag har testat rengöra tomgångsmotorn lite då och då men utan någon bestående skillnad.
centipod skrev: Vad är det tempgiaren mäter på? Kylarvattnet eller närmare motorn?

Jag funderar för idag gick problemet över redan efter 15 sekunder. Jag startade provade lite på gasen och bilen började dö men kom igång igen. Efter 15 sekunder kunde jag varva som vanligt. Kan det vara tillräckligt för att ge utslag på tempgivaren?
Temperaturgivaren mäter temperaturen på kylvattnet i motorn.

När motorn startas behöver den extra bränsle (sk kallstartanrikning). Hur mycket extra beror på temperaturen. Men anrikningen börjar avta redan någon sekund efter att motorn startat, och efter någon minut går den med lambdareglering. Temperaturgivaren används bara precis i startögonblicket. Lite förenklat.

Därför skulle det kunna vara så att om givaren ger fel värde så får man de problem du beskriver. Anrikningen kanske är tillräcklig för att få igång motorn, men inte för att klara ett gaspådrag. Men det är bara spekulationer – du får mäta upp givaren för att få reda på hur det ligger till.

På din motor finns också en lufttemperaturgivare. Den sitter i röret mellan luftfilter och gasspjäll där LMM sitter på andra 740 och 940 (din bil har alltså ingen LMM). Jag vet inte om bränslesystemet också tar med den givaren i beräkningen vid kallstart – det står inget om det i Volvos handböcker tror jag. Men den går ju också att mäta upp.
Tack igen! Då förstår jag lite mer!

Jag har varit ute och mätt den bakre tempgivaren mellan vardera stift och jord
Kod: Markera allt
Främre stiftet: 4390 ohm
Bakre stiftet: 4460 ohm
Utetemperaturen var 4 grader
Enligt vad som anges i den här tråden verkar mina värden stämma enligt vad jag läste i följande tråd. Mina mätvärden låg ju utanför vad som anges där men om man ritar in alla värden i en graf så passar mina in i kurvan. (och om man logaritmerar axeln med resistans hamnar mina värden på samma linje som de angivna).
20 grader = 2282-2720 ohm
40 grader = 1080-1320 ohm
60 grader = 550-620 ohm
80 grader = 290-264 ohm.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=38570
Så tempgivaren rapporterar rätt vid kalla temperaturer men det utesluter ju inte någon form av kontaktfel efter givaren. Finns det något sätt att kontrollera kontakterna och kablarna efter givaren?

Men nu när man trodde sig närma sig felet har bilen bytt humör och beter sig annorlunda. Idag har den dött kort efter start även fast man lät den gå på tomgång. Försökte man igen dog den nästan omedelbart efter att man släppte nyckeln och för att få igång den var man tvungen att istället ge lite gas. Efter en liten stund med gas klarade den tomgång.

När jag mätte motståndet över stiften i den främre tempgivaren (den för temperaturvisaren) fick jag 4740 ohm men det verkar inte vara något konstigt där heller.
Ska enligt en annan tråd vara
+20º = 2500 Ohm
+80º = 300 Ohm
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=49734
Tidigare i vinter har den också varit lite krånglig vid kallt och blött väder och efter det bytte jag tändstift, fördelarlock och rotor. Den verkade gå bättre efter det så jag var för snål för att byta tändkablar.

Jag kollade felkoderna idag också men där var det inga anmärkningar.

Jag försökte lyssna hur bränslepumparna gick när bilen gick på tomgång och jag hör ett tydligt surrande någonstans precis framför bakhjulet. Är det pumpen i tanken som låter då? Längre fram vid bränslefiltret försökte jag också lyssna men jag kunde inte höra någon pump över motorljudet.

Ser fram emot sommaren... :)
På 740 -92 sitter den enda bränslepumpen i tanken. De brukar låta en del. Den ska gå någon sekund när du slår på tändningen, så det är rätt lätt att kontrollera om den fungerar. Om pumpen inte går startar inte motorn (eller stannar direkt när ev kvarblivet bränsletryck försvunnit). Som bäst kan den tända ibland när man kör på startmotorn eller "gå" på tomgång en kort stund på en cylinder eller så. Metoden att få reda på om problemet beror på dåligt bränsletryck är att mäta bränsletrycket. På -92 finns en ventil för att ansluta manometer i motorrummet så det är inte särskilt svårt, kräver inte att man delar på några ledningar och sätter dit T-kors eller liknande.

Vill man hitta någon koppling till problemet får man alltså passa på att mäta just vid kallstart: koppla in mätaren (täck med trasor för säkerhets skull, det är rätt stort tryck där), låt någon vrida på tändningen ett par gånger – trycket ska då bli 3,0 bar. Starta motorn, trycket ska sjunka till ca 2,5 bar på tomgång. När man sen försöker varva upp motorn ska trycket stiga just när motorn arbetar sig upp i varv. Isåfall fungerar antagligen både pump och regulator som de ska. Trycket ska aldrig sjunka i det ögonblick motorn varvas upp – isåfall är något fel.
Hej igen! Tänkte att jag skulle avsluta den här tråden nu när bilen funkar igen.

Som jag sa övergick problemet till att bilen krävde gas när man startade och annars sjönk tomgången och bilen dog. Vid kallstart i alla fall. Jag lät en verkstad titta på bilen:
Det verkar ha varit ett sotigt spjällhus som var problemet.
Tomgångsmotorn såg bra ut och inga felkoder från bränsle eller tändsystem. Olja och filter byttes vid samma tillfälle.

Nu varvar bilen upp när man startar och sen sjunker tomgången till en normal nivå.

Tack igen för svaren och hoppas att det här inlägget kan vara till hjälp för någon annan!
Nya Volvo XC70 PHEV

Nu har produktionen startat, går fortare Kin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slå[…]

Det blev gates kamremssats.

Välkommen ut i trafiken

Den där ser ju trevlig ut, bra färgs&aum[…]