- mån 10 feb 2014, 21:47
#834904
Jag kan ju som en liten illustration visa hur man såg på detta med gångtid förr i världen. Den här köpte jag i mitten på sjuttiotalet:

Som ni ser, så står det gångtid 3 timmar. Det kanske var det gällande då?
Nu är det också ett litet speciellt kapitel med denna timer. I Biltemakatalogen var den monterad på en betongvägg. Sedan hade dom sprejat "fejksnö" som används i reklamsammanhang för att få det att se vintrigt ut. På den här tiden hade Biltema fortfarande postorder. När jag fick hem mitt paket och öppnade det läste jag på den ljusa tejplappen på översidan "Ej för användning utomhus"!!! :shock: :shock: :shock:
Några gånger har jag använt den utomhus ändå. Jag har placerat den i en plastpåse och hängt den med öppningen neråt så skyddat jag har kunnat, så att vatten eller blötsnö inte utan svårighet har kunnat komma in.
Timern fungerar ännu, men jag har den numera på insidan av väggen och en kabel med sickpropp till utsidan. Där har jag ett uttag.
Nå? Vad vill jag visa med detta? Jo, att då på sjuttiotalet var det inte samma tänk med resursslöseri och planlös elförbrukning, trots att det hade varit "oljekrig" i mellanöstern hösten -73 med bensinransonering som följd. (Den var dock kortvarig) Och priserna på petroleumprodukter steg markant. El fanns det tydligen gott om. Vi var ju mitt i uppbyggnaden av kärnkraften vid den här tiden, som vid något tillfälle under perioden var världens mest ambitiösa. Sedan kom Harrisburg. :-O)
Jag förordar inte tre timmars drifttid. Om man skulle sätta en maxtid kan jag tänka mig två timmar, men framförallt bör man nog anpassa sig till omständigheterna. Så om ni som har möjlighet, mät och experimentera, meddela här för det är ett intressant ämne. Jag själv har en "modern" bil utan synlig tempmätare och har ingen utrustning för att se den, så jag får koppla in min bil på känn. Därför är era resultat värdefulla.
Som ni ser, så står det gångtid 3 timmar. Det kanske var det gällande då?
Nu är det också ett litet speciellt kapitel med denna timer. I Biltemakatalogen var den monterad på en betongvägg. Sedan hade dom sprejat "fejksnö" som används i reklamsammanhang för att få det att se vintrigt ut. På den här tiden hade Biltema fortfarande postorder. När jag fick hem mitt paket och öppnade det läste jag på den ljusa tejplappen på översidan "Ej för användning utomhus"!!! :shock: :shock: :shock:
Några gånger har jag använt den utomhus ändå. Jag har placerat den i en plastpåse och hängt den med öppningen neråt så skyddat jag har kunnat, så att vatten eller blötsnö inte utan svårighet har kunnat komma in.
Timern fungerar ännu, men jag har den numera på insidan av väggen och en kabel med sickpropp till utsidan. Där har jag ett uttag.
Nå? Vad vill jag visa med detta? Jo, att då på sjuttiotalet var det inte samma tänk med resursslöseri och planlös elförbrukning, trots att det hade varit "oljekrig" i mellanöstern hösten -73 med bensinransonering som följd. (Den var dock kortvarig) Och priserna på petroleumprodukter steg markant. El fanns det tydligen gott om. Vi var ju mitt i uppbyggnaden av kärnkraften vid den här tiden, som vid något tillfälle under perioden var världens mest ambitiösa. Sedan kom Harrisburg. :-O)
Jag förordar inte tre timmars drifttid. Om man skulle sätta en maxtid kan jag tänka mig två timmar, men framförallt bör man nog anpassa sig till omständigheterna. Så om ni som har möjlighet, mät och experimentera, meddela här för det är ett intressant ämne. Jag själv har en "modern" bil utan synlig tempmätare och har ingen utrustning för att se den, så jag får koppla in min bil på känn. Därför är era resultat värdefulla.