Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag kan ju som en liten illustration visa hur man såg på detta med gångtid förr i världen. Den här köpte jag i mitten på sjuttiotalet:
Bild
Som ni ser, så står det gångtid 3 timmar. Det kanske var det gällande då?
Nu är det också ett litet speciellt kapitel med denna timer. I Biltemakatalogen var den monterad på en betongvägg. Sedan hade dom sprejat "fejksnö" som används i reklamsammanhang för att få det att se vintrigt ut. På den här tiden hade Biltema fortfarande postorder. När jag fick hem mitt paket och öppnade det läste jag på den ljusa tejplappen på översidan "Ej för användning utomhus"!!! :shock: :shock: :shock:
Några gånger har jag använt den utomhus ändå. Jag har placerat den i en plastpåse och hängt den med öppningen neråt så skyddat jag har kunnat, så att vatten eller blötsnö inte utan svårighet har kunnat komma in.
Timern fungerar ännu, men jag har den numera på insidan av väggen och en kabel med sickpropp till utsidan. Där har jag ett uttag.
Nå? Vad vill jag visa med detta? Jo, att då på sjuttiotalet var det inte samma tänk med resursslöseri och planlös elförbrukning, trots att det hade varit "oljekrig" i mellanöstern hösten -73 med bensinransonering som följd. (Den var dock kortvarig) Och priserna på petroleumprodukter steg markant. El fanns det tydligen gott om. Vi var ju mitt i uppbyggnaden av kärnkraften vid den här tiden, som vid något tillfälle under perioden var världens mest ambitiösa. Sedan kom Harrisburg. :-O)
Jag förordar inte tre timmars drifttid. Om man skulle sätta en maxtid kan jag tänka mig två timmar, men framförallt bör man nog anpassa sig till omständigheterna. Så om ni som har möjlighet, mät och experimentera, meddela här för det är ett intressant ämne. Jag själv har en "modern" bil utan synlig tempmätare och har ingen utrustning för att se den, så jag får koppla in min bil på känn. Därför är era resultat värdefulla.
Användarvisningsbild
av MartinS
För mig är det mest kupen som styr längden, jag vill ha en varm och isfri bil. Motorn blir alltid varm snabbare än isen försvinner på rutorna.
Användarvisningsbild
av joel80
Det verkar som att man helst enkelt ska ha en så kraftfull kupévärmare man bara kan i bilen, då det skulle få den "onödiga" tiden man eldar i motorn utan ökande temperatur att minska.
Effektivast vore om man på något sätt kunde rikta blåset från kupévärmaren mot framrutan.
Användarvisningsbild
av MartinS
Exakt så Joel, om man nu vill ha kort uppvärmningstid.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja, och om man vill effektivisera och dra så lite total ström som möjligt.. Eftersom man ju annars kör själva motorvärmaren onödigt länge (då den redan är så var som den kan bli redan efter en timme.)
:)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det blir kanske väldigt annorlunda om det är -25 ute, temperaturminskningen kanske inte är helt linjär med tidsökningen?
Användarvisningsbild
av joel80
Självklart! Däremot tror jag även då att maximal temperatur i motor uppnås tidigare än vad många tror..
Men det skulle behövas testas.. vi får hoppas på en köldknäpp framöver så Kalle kan experimentera! :)

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]