Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#834717
milktrucker skrev:tappar volvo kvalite så tappar de kunder på löpande band, volvo står för kvalite. Kan de inte erbjuda det är inte folk främmande för att köpa andra märken.
jag tror volvo håller på att skjuta sig i foten om man kompromissar med kvaliten, det finns en anledning till att volvo V70 är/var sveriges mest sålda bil.
Fast problemet är vad ska man köpa istället?
Toyota slutade rostskydda sina bilar för ett par år sedan, Subaru, Honda och många andra har också ett obefintligt rostskydd, Audi A6 rostar i dörrarna efter bara ett par år.
VW Passat rostar rätt friskt i dörrtrösklar och andra områden och har problem med lacksläpp och ett enormt antal övriga kvalitetsproblem som borde skrämma bort dom flesta köpare.
Passat har det väl sålts fler och fler av dom senaste åren och ett argument är knappast kvalite då det är en av dom sämsta kombibilarna kvalitetsmässigt som man kan köpa idag.

Men hur mycket kunder har dessa tillverkare tappat?

Jag tror att Volvo håller på och anpassar sig till den övriga bilmarknaden, Dom har väl insett att kunderna inte värdesätter hållbarhet och kvalite på samma sätt längre som tidigare vilket är trist.
#834719
Klart Volvo skär ner på kvalitén t.ex har ju inte V70II lika bra rostskydd som en V70N, till MY13 bytte man till haldex gen.5 vilket är en sämre fyrhjulsdrift än 4:an dom hade innan. Dålig kvalité på halvskinnet. Premium Sound blev sämre, visst dom kanske förlorade lite kunder pga det men det får dom nog igen med dom kronorna dom sparat när dom byggt bilen. :)
#834727
Det är väl trenden som gäller idag. Folk köper bil på image/känsla/utsida och modetrender. Funktion och hållbarhet verkar vara ett helt utspelat område. Skit samma om hela bilen rostar bort på några år, huvudsaken är att den har pekskärm. :mrgreen:

Nu dumpar man rostskyddet för att ha råd med mera bling-bling krom i faceliften, och ska man slå på kinesiska marknaden är det nog tyvärr helt rätt tänkt.
av *pettson*
#834730
Bilarnas nu större hur ska vi säga... benägenhet att återgå till beståndsdelarna beror inte på vilken marknad man ska sälja på. Det går utmärkt att blinga kinamarknadsbilar på ett enkelt och billigt sätt för sej.
Nej trenden är egentligen två trender.
Det ena är att bilen har en mer beräknad ålder idag. Biltillverkaren har ingen avsättning för sina nya modeller om vi krampaktigt håller kvar i dom gamla. Tillverkaren ser gärna 10år och 1 dag som sin ålder. Toyota är läromästaren på detta.
Att man väljer 10år är för att komma förbi alla avgasgarantier och annat man möjligen kan få problem med om bilen nu plötsligt desintegreras efter bara låt säga 5år. Allt i princip har sitt beräknade livstidsspann. Så var det inte förut. Då skulle det helt enkelt hålla. Allt annat var för lågprismärken.

Trend två är att slitdelar har en tendens att inte hålla alls.. Bilarna är inte ett skit mer avancerade idag vad gäller fram och bakvagn oavsett vad man rapporterar. Visst är dom bättre beräknade och beter sej bättre ur hanteringssynpunkt. Men det har inte hänt något omvälvande vad gäller konstruktionstypen.
Vägarna är bättre idag än förr och ändå håller en spindelled en mycket kort tid. Hjullager håller inte heller. ABS ringar rostar bort och gummiartiklar spricker på löpande band. Bilarnas programvaror måste ständigt uppdateras och tja.. listan kan bli lång. Det gäller att kräma ur bilägaren dom första 5åren. För sen lämnar inte så många på märkesverkstan. Tendensen är alltså att först klämma ur bilägaren verkstadspengar till en gräns. Sen finns en respittid där bilen är en *bra begagnad* och sen finns inga delar att handla helt enkelt när bilen börjar desintegreras.

Det kommer bli allt tydligare det här tänket.
#834752
*pettson* skrev: Det ena är att bilen har en mer beräknad ålder idag. Biltillverkaren har ingen avsättning för sina nya modeller om vi krampaktigt håller kvar i dom gamla. Tillverkaren ser gärna 10år och 1 dag som sin ålder
En stor del av nybilsförsäljningen är väl idag tjänstebilar och olika typer av privatleasing som företaget/brukaren endast har 3år för att sedan byta ut den mot en ny vilket håller fart på nybilsefterfrågan.

Tittade på KVD idag och hittade en Passat från 2010 med 14500 mil på mätaren, Kul för ägaren med såna här rostangrepp på en såpass ny bil och vad som döljer sig bakom plastlisterna vill man inte veta..

Bild
Användarvisningsbild
av bem
#834839
Jag går väl mot strömmen då eftersom jag gärna vill behålla mina bilar länge. Köpa splitternytt och köra slut på den kan man väl säga är min devis. Smart eller osmart kan diskuteras ur många synvinklar.
Men att en bil t ex min nuvarande V70 2014 som ändå kostade en slank över 300 tkr inte skulle hålla i åtminstone 10-12 år vore en skam. Vi får väl se hur det blir med det. Men hur ser en V70 II från 2008 ut idag? På väg att bli ett vrak (ur rostsynpunkt tänker jag på nu)? De börjar närma sig 6 år och kanske halva livstiden. Tyvärr (tycker jag) går det mesta mot ännu mer slit och släng, speciellt elektronikprylar, men det verkar nästan att vi börjar få samma inställning till bilar vilket jag tycker är lite konstigt med tanke på vad dyra bilar är egentligen. Det är kanske inte rostdöden som tar våra bilar i framtiden utan elektronikdöden? När det kommer alltmer eldrivna bilar kanske det blir så. Finns det nån längre som vinlägger sig om att "vårda" sin bil, med hopp om att den skall hålla lite längre? Gissar få. Många nuförtiden ser nog bilen mest som ett rent transportmedel och vill bara att den skall rulla jämt men kanske inte tänker på vilken komplicerad sak en bil kan vara nuförtiden, som har rätt mycket potential att kunna strula med all elektronik.
Det är förstås bra för biltillverkarna att göra bilar som rasar efter x antal år och helst går till skroten tidigt så de kommer ur trafik och folk köper nya bilar fortare, men jag kan inte se att sånt kommer att hålla i längden då vi bilköpare/bilägare svårligen kan ha råd att betala ett sådant kalas.
Det är nästan som man kan tro att tillverkarna medvetet gör bilarna sämre numera på vissa punkter så man skall tvingas skrota dem tidigare än annars skulle behövas. Allt för att man skall tjäna än mer pengar (vilket i och för sig inte är nåt fel med men man önskade de kunde tjäna pengar på ett mer "ärligt" och mindre bakslugt sätt i så fall).
Näe, jag vill ha bilar som håller lite längre men jag är säkert i minoritet.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Andis
#834881
Hej Bem

Vi kan ta ihand Bem.

Behåller själv med bilarna länge och vårdar dom ömt. Brukar läsa på länge innan köp samt hur dom är uppbyggda innan köp.

En väll vårdad äldre bil är det biligaste man kan åka. På grund av att värde minskning inte finns. Så ur ekonomisk synpunkt tycker jag du gör helt rätt i att behålla länge.

Måste dock säga att nya bilar börjar intressera mig mindre och mindre. Dels för det känns som bilarnas storhetstid är över då dom inte är bra ur miljösynpunkt eller roliga bilar anses som miljöbovar. Samt blir bara svårare och svårare att sköta dom för lång hållbarhet. När man inte kan hålla koll på temp eller hur oljan ser ut i motor / automat nu när oljestickor börjar bli ett minne blåt. Samt många har man krånglat till för att det nästan inte ska gå att sköta dom. Samt elektronik som är hysterisk dyr många nya bilar kostar ju en strålkastare runt 10.000kr till.

Vill bara berätta en offtopic sak till dig.
Usa ford bland annat Mustang från 1994 fram till 2004 och crown Victoria från ca 1990 till 2011 det är två mycket hederligt uppbyggda bilar med otroligt billiga slit delar till samt lång slitstyrka i. Trots V8 motor inte törstigare än en Xc70.
Ifall du letar efter en bil med billiga delar och hederlig uppbyggnad.
Dock är gången på Crown Victoria lite annorlunda mot vad vi är vana vid i europeiska bilar. Men en vanesak.

Annars måste jag säga att jag gillar Volvos N serie oftast mycket enkla att mecka och rostar inte eller knappt alls? min har inte visat några rost tecken ännu fast det är en 04a. Kommer nog behålla min N serie länge till :-)
Användarvisningsbild
av bem
#834955
Andis,

Amen på V70N - vet av egen erfarenhet vad bra den var/är efter att ha ägt en V70N 2.4 170 hk Business från jag köpte en ny jan 2001 till dec 2013 (då jag sålde den) och körde 40700 mil med den (som pendlarbil så den fick gå i stort sett varje dag). Den förstod man sig på hyfsat i alla fall. Dagarna innan jag sålde den tvätta jag den i en gör det själv hall och passade då på att hissa upp den och kika under, inte en rostfläck på underredet vad man kunde se med blotta ögat.
Den nya V70 2014 jag har nu vet jag har sämre rostskydd (enl Vi Bilägare) och jag vågar nog heller inte göra mycket med bilen, kanske byta bromsskivor och klossar men så mycket mer än så veto tusan om man vågar sig på. Nästan allt man petar på eller byter kräver ju en sväng med VIDA (vilket i och för sig kan vara bra) men bara en sån sak som elektronisk oljesticka... (jo det finns en liten fjutt-/nödoljesticka åtkomlig på utsidan motorn också men...). Om lamporna till nya V70 2014 står det i instruktionsboken att de flesta skall man överlåta till Volvoverkstad att byta... (jag vill byta sånt själv). 7 tum skärm för inställningar osv (och navigation om man vill), digitalt kombiinstrument ja listan kan göras lång med saker som är käcka men som kanske inte kommer att hålla bilens livslängd (och troligen dyra laga/byta om de skulle paja). Nästa generation Volvo med början med XC90 blir än värre vad gäller elektronik på många fronter vad jag läst hittills bl a en stor iPhone/iPad liknande skärm (gissningsvis ungefär som i en Tesla elbil, skärm i A4 storlek). Men det är väl sånt som dagens yngre gillar som är uppvuxna med en mobil i näven. En annan använder mobilen mest i jobbet och väldigt lite privat - hemma har jag den mest liggande på en byrå i hallen glad att slippa den ett tag för jag får nog av den på jobbet... men starta värmaren med VOC appen är den bra till :) och som GPS navigator med TomTom Nordic appen :)

/Bo
Användarvisningsbild
av Funk
#835016
Livslängdsberäkning som blir exaktare (med kortare livslängd som följd) gäller ju inte bara bilar idag. Allt skalll hålla kortare... jag tror ju knappast att ett kyskåp som köps idag blir lika gammalt som ett inköpt på 70-talet. Men å' andra sidan är det nya billigare, snålare och större.. samma med bilar till viss del... dom är relativt sett billigare än förr (kostnaderna ligger på andra ställen). Dom håller bättre under första delen av livsscykeln, men tvärdör tidigare än förr. Allt enligt den ekonomiska tillväxtsfilosofin som gäller nu för tiden..

/Thomas
av Andis
#835036
Hej Igen Bem.

Nu blir man ännu mer frestad på att behålla N serien ännu längre. Efter din beskrivning. Måste även säga igen vilken fin uträkning du la upp på din gamla i annan tråd. Ska försöka sammanställa min liknade mest för nyfikenhetens skull vad det egentligen hamnar i verklig milkostnad.

Kul att höra att du inte hade någon rost alls efter 40000 mil då vet jag att det är lugnt lång tid fram över. Min har gått 23000 mil nu. Egentligen bara 2 stora repration och det är bytt framvagn gick ju enkelt att byta själv på den, förvånandsvärt enkelt i stort sett bara bulta på och av grejerna och nybilskänslan kom tillbaka igen i den. Samt även byt dom dyra nivomaterna bak.

Dessutom måste jag säga att 2,5T motorn är väldigt skön gång på för vardags körning. Även 2,4T som jag kört en del gillar jag skarpt. Undras om inte gången är ännu mer mjuk och silkeslen i 2,4T efter att kört båda så tycker jag nog det.
Diesel i all sin ära men bensin är fortfarande lite mer inspirerande till lekfullare gång och mjukare gång. Om man gillar det. Skulle jag köpa en ny idag så säger mitt humör T6 6cyl bensin men mitt förstånd säger 1,6 D eller i en Xc70 kanske D5 eller någon av dom andra D3 D4 men jag är egentligen stor fantast av mjuk och silkeslen gång på en bil motor som bensin motorer med fler än 4 cyl brukar bjuda på. Där 5 cyl är den gyllene medelvägen för mjukare lyxig gång men ändå bränsleekonomi. Men det valet gick ur tiden i alla fall för Xc70 2008 om jag förstått det rätt.

Vilken motor valde du i din 2014?

Dessa grejer du berättar om i nya som måste återställas med vida finns det någon möjlighet att återställa dom utan vida? Blir så nyfiken vad är det för något dom lagt in som datorn ska hålla koll på. Behöver inte skriva alla men bara några exempel.

Undras om det någon gång kommer bli mode med bilar med lite elektronik i, igen?
Har en Mustang från 1996 och börjar bli lite nostalgisk över en sån sak som att den har mekaniskt räkneverk för hur långt den gått :-) det börjar bli en udda sak nu mer :-)
En annan kul sak med en sån bil är hur nära kontakt du får med mekaniken som koppling som inte är så fin polerad samt växellåda som känns som nu växlar vi om ett tåg lok. Trots att växellådsoljan är Dextron 3 i den. Så det är inte oljan som gör den trög och ovillig i spaken utan den är byggd så. (Den känslan försvann helt i 2005 och framåt då dom känns som vilken bil som helst i växelspaken medan min 1996 kräver en van förare för att kunna växlas smidigt utan protester)

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]