Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#834080
När du kollar på bilar och är sugen på nån kan du åka med den till en rostskyddsverkstad och göra en kontroll. Då kan du också få ett prisförslag på en rostskyddabehandling. Du får oftast också ett protokoll som du troligen kan använda som prutningsunderlag.
#834109
Tack, nu börjar jag få lite tips.

Jag är som sagt väldigt nöjd med V70n och den är som ny både in och utvändigt och har klarat sig helt från rost. Bytt krängningshämmare och bromsklotsar och det är allt. Även Polon har gjort sitt jobb som andra-bil bra om man bortser från rosten. Volkswagen på grafiska vägen har varit trevlig och hjälpsamma (och eoner bättre än peugeot). Som sagt har de utan att bråka åtgärdat rostskadorna (som dock kommer tillbaka) och snart byter de ut huven men det tar ändå tid (och frustration) att åka fram och tillbaka. Så tillmötesgående hade de knappast varit om jag misskött bilen sett till hur svårt folk verkar ha att få igenom garanti/goodwill hos VW. Rosten gör ändå att jag tvekar att köpa en ny/beg VW.

Även Bilia (i sisjön) har alltid varit hjälpsamma med snabba servicar, trevlig personal och tydliga med vad de gör, kostnader etc. Därför ligger det nära till hands att nästa bil blir en Volvo men det är ju tråkigt att de minskat på rostskyddet (av framförallt karossen). Rostskyddet av chassi och andra vitala delar har ju ändå blivit klart bättre på senare år, tror jag.

Hur utbrett är lacksläppsproblemen? Kan man undvika dessa? Jag har tittat endel på XC70 och här ligger ju plastkåporna vid tex hjulhusen med ibland en liten glipa där det kan ansamlas smuts och fukt. Är detta något man skall se upp med (jämf Audi A6 och dess lister in nederkant av dörrarna).


Vänligast av hälsningar
///Henrik
#834120
Vi har många VW på jobbet som fått galvsläpp och ytrost på ett år eller så, fruktansvärt dåligt. Dock vår senaste Touran har hållt drygt ett år och lacken sitter kvar än så länge, kanske de har lärt sig nåt. Volvosarna, V70, är inga problem med alls lack/rostmässigt.
#834130
milktrucker skrev:tvättar du bilen varje gång den varit i kontakt med salt så rostar de inte så som du påstår!
Funkar ju tyvärr bara om man bor i villa och kan tvätta hemma. Bilen blir ju helt indränkt och helt insaltat i underredet på hemvägen från tvätthallen. Känns så grymt frusterande.
milktrucker skrev:Dessutom måste bilen få uppdaterat lackskydd varje år, t ex försegling så som lahega toughguard, som hindrar saltet från att nå lacken.
Tar man inte hand om bilarna så som man bör så får det konsekvenser....
Jag har aldrig ägt en bll där saltet skulle lyckas tränga igenom lacken och orsaka rost. Rosten har alltid kommit inifrån och underifrån och där har man ju inte lackförsegling
milktrucker skrev:jag pendlar flera mil genom saltöknen till jobbet. Efter jag gjort mina dagar tvättar jag bilen helt enkelt, dvs kör 2-3 dagar i veckan och tvättar bilen direkt efter och låter den stå sen så mycket jag kan. Kan nämna att jag handtvättar 2 bilar varje vecka.
samt handtvättar lastbil 1-2 ggr i veckan.

du har alltså inte tvättat bilarna varje vecka och gett dem ett bra lackskydd
Efter ett liv med massa bilägande har jag kommit fram till att det enda som betyder något är hur bra bilen är byggd/skyddad från fabrik. Har ägt japanare som jag tvättat ibland varje dag :-O) , Lackskyddat 2 ggr per vinter och behandlat vart annat år med Dinitrol/Tuffcote osv. Lik förbannat återbördade de sig till naturen på 10 år och var helt bort-rostade.

Sen har jag jag hållit på med Volvo 850 modeller som varit rostfria efter 40.000 mil och 15 år trots knapphändigt tvätt, inget dinitrol och nada vax.

99% av bilen rost-öde bestäms när bilen rulla ut från fabriken har jag märkt.

Har ett annat bra exempel som belyser detta.

Skrotade min Corolla -86, hela bilen var totalt och fullständigt upprostad, den gick inte ens att svetsa längre då det inte fanns någon plåt att fästa i. Till och med balkarna var borta så hjulupphängningen lossnade, därav skrotningen.

Nu till det märkliga, dörrarna var finare än nya, inte en rostprick, Inte ens under lister, inte ens i botten eller på undersidan. De var original och aldrig bytta.

Anledningen var väl att just de blivit kvar några sekunder längre i galvbadet när de tillverkades i japan på mitten av 80-talet, medan kaross, skärmar och huv i sina produktionslinor fått sina lager något tunnare enligt spec.

En av de bilar med allra bäst rostskydd från fabrik jag sett är V70N.
#834145
Hur utbrett är lacksläppsproblemen? Kan man undvika dessa? Jag har tittat endel på XC70 och här ligger ju plastkåporna vid tex hjulhusen med ibland en liten glipa där det kan ansamlas smuts och fukt. Är detta något man skall se upp med (jämf Audi A6 och dess lister in nederkant av dörrarna).
För några år sedan var jag på skroten och passade på att kolla skärmkanterna på ett par gamla XC70N som någon tagit loss skärmbreddarna på. Det fanns inte en rostfläck.
#834150
bakluckor och kanterna där i kring rostar från utsidan, annars är de nästan omöjligt. undantaget avsaknad av stänkskydd som orsakar blästring

btw. V70N heter MY00 av P2-plattformen, 01,02, 03 -> heter de bara V70.
Användarvisningsbild
av bem
#834197
Tror också V70N var mycket bra rostskyddsbehandlade från fabrik.
Hade en från 2001 till 2013 och körde över 40000 mil med den och den var "frisk" i karossen vad man kunde se med blotta ögat. Tyvärr kom det lite rost i bakskärmarnas kanter för nåt år sen som börja en vinter och jag tog det inte direkt så det blev snabbt rost där (som jag senare lagade men helt bra blev det ju inte då det hade gått lite för långt). Har nu en V70 D3 2014 men tyvärr har de sämre rostskydd enligt Vi Bilägare, så kanske jag inte kan ha den så länge som den förra V70 om den skulle börja rosta efter ett tag, vi får väl se.
Varför kan inte biltillverkarna erbjuda en extra bra rostskyddsbehandling redan från fabrik som en option, för de som tänker behålla bilen lite längre än tjänstebilsåkarna? Jag skulle faktiskt kunna tänka mig betala en slant för det, men det kan man väl bara drömma om.
En bil som inte håller rosten stången i minst 10 år tycker inte jag har nåt vidare rostskydd, men det är jag det.

/Bo
av Andis
#834210
VolvoB20 skrev:
milktrucker skrev:tvättar du bilen varje gång den varit i kontakt med salt så rostar de inte så som du påstår!


Efter ett liv med massa bilägande har jag kommit fram till att det enda som betyder något är hur bra bilen är byggd/skyddad från fabrik. Har ägt japanare som jag tvättat ibland varje dag :-O) , Lackskyddat 2 ggr per vinter och behandlat vart annat år med Dinitrol/Tuffcote osv. Lik förbannat återbördade de sig till naturen på 10 år och var helt bort-rostade.

Sen har jag jag hållit på med Volvo 850 modeller som varit rostfria efter 40.000 mil och 15 år trots knapphändigt tvätt, inget dinitrol och nada vax.

99% av bilen rost-öde bestäms när bilen rulla ut från fabriken har jag märkt.

Har ett annat bra exempel som belyser detta.

Skrotade min Corolla -86, hela bilen var totalt och fullständigt upprostad, den gick inte ens att svetsa längre då det inte fanns någon plåt att fästa i. Till och med balkarna var borta så hjulupphängningen lossnade, därav skrotningen.

Nu till det märkliga, dörrarna var finare än nya, inte en rostprick, Inte ens under lister, inte ens i botten eller på undersidan. De var original och aldrig bytta.

Anledningen var väl att just de blivit kvar några sekunder längre i galvbadet när de tillverkades i japan på mitten av 80-talet, medan kaross, skärmar och huv i sina produktionslinor fått sina lager något tunnare enligt spec.

En av de bilar med allra bäst rostskydd från fabrik jag sett är V70N.

Intressant det du skriver här.

Har själv haft en Corolla från 1990 en gång den var självförintande.
Fick då förklaringen att det beror på hur mycket kol det är i plåten.
Enligt han som sa det spelade det ingen roll vad jag gjorde för att stoppa rosten plåten var fel och kommer rosta sönder inifrån sa han.

Hade senare en Carina E rosta knappt alls utom sakerna under som såg förskräckliga ut den var från 1992.

Men Xc70 N serien jag har nu den är knappt rostig på hjuluphängningsdetaljer heller. Så tror också att det är riktigt bra plåt och rostskydd i dom. Som du skriver 99% avgörs i fabriken på grund av valet av stål kvalité blir min gissning med.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#834232
En v70 eller valfri volvo med en extra riktigunderredsbehandling. Vet inte så mkt om detta, men har sett en dinitrolbehandlad bil och det var ett riktigt riktigt bra utfört jobb iaf, detta var dock i karlstad och det hänger säkert på personen som gör det. Man borde nästan göra det med alla bilar man har tänkt äga en längre tid än 2 år, bilarna är ju faktiskt inte underredsbehandlade på samma sätt längre.
#834237
Det krävs ett riktigt bra rostskydd för att klara fartygstransporter, med extremt hög luftfuktighet, på bortåt en månad också. Har det väl börjat rosta går det sedan lätt utför när bilen körs i vårt klimat med långa och fuktiga vårar och höstar.

Trots att vissa inte vill kännas vid att det är så, så märks det tydligt i praktiken när man börjar med produktion i t ex Kina. När godset anlänt till Sverige har det redan börjat rosta och det måste skickas tillbaka till leverantör. Och det kommer rost och problem på delar som normalt sett inte brukar vara rost- eller problemutsatta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]