milktrucker skrev:tvättar du bilen varje gång den varit i kontakt med salt så rostar de inte så som du påstår!
Funkar ju tyvärr bara om man bor i villa och kan tvätta hemma. Bilen blir ju helt indränkt och helt insaltat i underredet på hemvägen från tvätthallen. Känns så grymt frusterande.
milktrucker skrev:Dessutom måste bilen få uppdaterat lackskydd varje år, t ex försegling så som lahega toughguard, som hindrar saltet från att nå lacken.
Tar man inte hand om bilarna så som man bör så får det konsekvenser....
Jag har aldrig ägt en bll där saltet skulle lyckas tränga igenom lacken och orsaka rost. Rosten har alltid kommit inifrån och underifrån och där har man ju inte lackförsegling
milktrucker skrev:jag pendlar flera mil genom saltöknen till jobbet. Efter jag gjort mina dagar tvättar jag bilen helt enkelt, dvs kör 2-3 dagar i veckan och tvättar bilen direkt efter och låter den stå sen så mycket jag kan. Kan nämna att jag handtvättar 2 bilar varje vecka.
samt handtvättar lastbil 1-2 ggr i veckan.
du har alltså inte tvättat bilarna varje vecka och gett dem ett bra lackskydd
Efter ett liv med massa bilägande har jag kommit fram till att det enda som betyder något är hur bra bilen är byggd/skyddad från fabrik. Har ägt japanare som jag tvättat ibland varje dag :-O) , Lackskyddat 2 ggr per vinter och behandlat vart annat år med Dinitrol/Tuffcote osv. Lik förbannat återbördade de sig till naturen på 10 år och var helt bort-rostade.
Sen har jag jag hållit på med Volvo 850 modeller som varit rostfria efter 40.000 mil och 15 år trots knapphändigt tvätt, inget dinitrol och nada vax.
99% av bilen rost-öde bestäms när bilen rulla ut från fabriken har jag märkt.
Har ett annat bra exempel som belyser detta.
Skrotade min Corolla -86, hela bilen var totalt och fullständigt upprostad, den gick inte ens att svetsa längre då det inte fanns någon plåt att fästa i. Till och med balkarna var borta så hjulupphängningen lossnade, därav skrotningen.
Nu till det märkliga, dörrarna var finare än nya, inte en rostprick, Inte ens under lister, inte ens i botten eller på undersidan. De var original och aldrig bytta.
Anledningen var väl att just de blivit kvar några sekunder längre i galvbadet när de tillverkades i japan på mitten av 80-talet, medan kaross, skärmar och huv i sina produktionslinor fått sina lager något tunnare enligt spec.
En av de bilar med allra bäst rostskydd från fabrik jag sett är V70N.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.