Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#832721
Nybbe_gefle skrev:Sen så är väl I-shift och opticruise samt inkopplat antispinn orsaker till att svenska (nordiska) ekipage knyter ihop! Måste vara djävulens påfund dessa! Det går ju inte att köra i aut-läge med inkopplad antispinn när det är halt. Släpper det och man gasar så går ju antispinn i och naturligtvis vill ju lådan byta växel mitt i alltihop..........

Nån skrev tidigare om att lyfta stödaxel/bakre drivaxel på en tamdemdriven. Vet att Göranssons Åkeri i Färila hade den funktionen på några timmerbilar, har för mej att det var både Volvo och Scania.

//David
Har Göranssons i Färila någonsin köpt Volvo?
#832723
Nybbe_gefle skrev:När det kommer till utländska chaufförer så är det även oförmåga att placera lasten på trailern rätt som orsakar mycket av olyckorna, inte däcken som media har en förkärlek att skylla på. Istället för att placera tungt gods fram på trailern för att få ett bra tryck på drivaxeln vill de flesta utlänningar placera det tunga godset över axlarna på trailern där det inte gör någon som helst nytta förutom att orsaka att de inte tar sej fram alt viker ihop ekipaget som en fällkniv i första bästa sväng.
Exakt så är det! Nedanför mitt fönster på jobbet lastas det lastbilar i princip hela dagarna. Svenskreggade öppnar sidan fram på trailern och utlandsreggade öppnar sidan längre bak. Det är väldigt slående.

/Martin
#832746
ööö????

anledningen till att manuell kan vara en fördel vintertid är inte att man väljer växlingen själv utan att koppla från drivningen med kopplingen för att återfå greppet bilen börjar glida, vilket blir problem med i-shift och alla automatlådor.[/quote]
Bara släppa på gasen så får du tillbaka greppet[/quote]
nej för "i-shit" släpper inte växeln och bilen börjar motorbromsa[/quote]

det behövs ju inte frikopplas bara för att få tillbaka fästet, inte gör jag det när jag kör manuella lastbilar, bara släppa lite lätt på gasen så lugnar det ner sig och sen är det bara köra på. men du kanske använder veb/avgasbroms, då kanske det blir lite irriterande när det börjar slira/glida och den motorbromsar fullt ut. själv använder jag inte alls veb/retarder/avgasbroms under vintern just för att det kan låsa hjulen då det är halt
#832811
Jag kan inte påstå att jag är nån lastbilschaufför men så mycket vet jag att manuella lådor är i minoritet numera.

Jag förstår det mycket väl. Jag vill inte sitta och flytta kugghjul med en spak när jag kör privatbilen så det känns väldigt avlägset att jag skulle vilja göra det i lastbilen heller. ;)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]