NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Perra83 skrev:240 vs 270Nm det är skillnad. Sen är det väl en växel till i D2.
Sex växlar i D2. Jag har ingen koll på utväxlingen men förhoppningsvis kan man hålla lägre varv i motorvägsfart med en D2:a.
Användarvisningsbild
av SvenB
Betydligt lägre varv.
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev:Betydligt lägre varv.
Jämfört med 1.6d alltså? För att det är skillnad mot 1.8f är ju självklart, det finns ingen som slår den vad det gäller låg utväxling.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, det är nog den jag jämför med i första hand. Men enligt vad jag fått mig sagt skiljer det mot 1,6D också.
av fangalid
SvenB skrev:
fangalid skrev: Sedan en stor bonus med "miljöfordon" är att jag får parkera gratis i stan där jag bor vilket spar mycket pengar för mig.
Även de dieselmodeller han tittar på är "miljöfordon".
Inte enligt min stads föreskrifter gällande parkeringstillstånd.
Användarvisningsbild
av SvenB
MartinS skrev:
SvenB skrev:Betydligt lägre varv.
Jämfört med 1.6d alltså? För att det är skillnad mot 1.8f är ju självklart, det finns ingen som slår den vad det gäller låg utväxling.
Nu har jag kontrollerat. D2 varvar 2000 varv i 110 km/tim. Vad 1,6D varvar känner jag inte till, men uppfattar det som högre eftersom den saknar 6:e växeln.
av C30Mani
Har en C30 1,8F och jag gillar motorn som dragit 0,86 i snitt under dom 3000 mil jag ägt bilen, idag prövade jag köra lugnt på långväg och lyckades snitta 0,7 under 40 mil, jag kör bara bilen på bensin då den drar över 1,2 med etanol i tanken ??:-/

Det ända jag inte gillar med min C30 och 1,8F motorn är att jag upplever bilen lite väl lågt växlad och skulle många gånger önska mig en 6e växel på långvägen men då jag 80% av tiden kör i stan eller kortare sträckor är det inget större problem för mig.
Användarvisningsbild
av mobe
1,6D ligger på samma varvtal med 5:an i 110km/h som D2 på 6:ans växel
av johan330
Hej!

Mitt tips. Köp en Volvo med D2 motor. Den är snål och har ett bra vridmoment. Fördelen med D2:an är partikelfiltret som är underhållsfritt, det blir billigare i längen. Du slipper påfyllning av additativ och byte vid 12 000 mil. Fundera inte på att du kör korta sträckor, filtret kommer normalt fungera utan problem. En flexifuelmotor ska du inte köpa. Dessa ska servas var 1 000:e mil, dessutom är de inte speciellt snåla. Beg. värdet på etanolmotorerna gör att bilen kan kännas prisvärd idag, men det förlorar du när du ska sälja den.

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]