Daddan skrev:Det är ju inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet! ;)
"It's not the fart that kills, it's the smell" :lol:
Matzen: Är han under 20 så är man ju inte kvalificerad till a-kassa oavsett om man är kvalificerad enligt de regler som du och jag. Detta anser jag lite beklagligt iom att det finns de som börjar jobba rätt tidigt. Men de reglerna gällde när jag var under 20 och då hade vi ingen "blå" regering så han hade ju hamnat i kläm oavsett. Däremot så kunde man trots att man var under 20år få s.k. arbetsmarknadsåtgärder, t.ex. praktik där han i alla fall fått tillräckligt med pengar för att överleva. Detta har ju nuvarande regeringen tagit bort men istället har de instiftat lärlingsplatser vilket jag tror, efter en övergångsperiod, kan leda till flertalet arbeten.
Ja ska "barn" till rika ha rätt till barnbidrag? Jag är lite emot att betala bidrag till sådana som inte behöver(barnbidraget går ju faktiskt till föräldern, inte barnet). Bättre då att dra in barnbidraget och istället lägga den delen på bostadsbidraget -> det blir inkomst och tillgångsprövat.
Och på tal om bostadsbidraget, jag häpnar ibland! Pratade med en tjej som flyttat till Gävle för att börja studera, när hon skulle plocka ut nycklarna till studentlägenheten (gävles största bostadsföretag, kommunalt) så påpekade hon att hon tyckte att hyran ~3500kr för 30m^2 var väldigt dyr om man såg till motsvarande icke studentlägenheter. Hon fick då svaret, ja men ni studenter får ju bostadsbidrag på omkring 800kr/mån så egentligen är ju bara hyran 2700kr! Vilken inställning!
Arvs och gåvoskatt har vi förresten ingen i Sverige
/Anders