NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbolatt
Skulle byta ut saker i min värmare idag, men skulle sätta ihop allt igen så märkte jag att tandade ringen var trasig så nu fattas den. Och värman starta inte heller. Så jag undrar vad den gör för nytta ? Tandade ringen är nummer 12 på bilden.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (169.77 KiB) Visad 354 gånger
Är du säker på att den är trasig? Den är 2 delad... Man öppnar den ena öppningen för att öppna upp den och ta ut den...

Den ringen gör stor nytta! Den håller fast röret så att den inte kan flyttas och inte heller dras ut. Sitter den inte där så kan det bli problem. Kan, behöver inte bli.
Om värmaren inte startar, vad har du för felkoder?
av turbolatt
Jag som tyckte den såg trasig ut, har beställt en ny nu. Det börja med att jag hade felkod på flamvakten så jag bytte flamvakten och glödstift och Brännkammarn så när allt var ihop satt så funka den inte ändå, och nu har jag på detta
Tillägsvärmaren-CPM (förbränningsvärmare) 1 felkod. Då kan det vara dom här felen står det. Vattenpumpen, signal för låg, permanent.
turbolatt skrev:Jag som tyckte den såg trasig ut, har beställt en ny nu. Det börja med att jag hade felkod på flamvakten så jag bytte flamvakten och glödstift och Brännkammarn så när allt var ihop satt så funka den inte ändå, och nu har jag på detta
Tillägsvärmaren-CPM (förbränningsvärmare) 1 felkod. Då kan det vara dom här felen står det. Vattenpumpen, signal för låg, permanent.

Det är väl aldrig dumt med reservdelar även om det kostar pengar. Hoppas ringarna inte var för dyra bara.

Om du inte hade felkod på vattenpumpen innan du rev ner värmaren, kontrollera så att du inte råkat vara på kablarna, stiften eller dyligt till just vattenpumpen. När man håller på och trycker ut kablarna ur kontaktstycket så är det kanske lätt att man vrider å vänder på kontaktstycket för mycket osv.

Annars är det nog så tyvärr att vattenpumpen också har gett upp. Tror inte värmaren gör en diagnos på vattenpumpen innan start utan det görs nog vid själva starten.
Och då flamvakten och glödstiftet troligen var dåliga så kom aldrig värmaren så långt att vattenpumpen skulle starta.

Om det inte hjälper att byta vattenpumpen så bör det vara något med kablarna ändå så kontrollera gärna kablarna och dess stift 2ggr innan du byter en del som kanske är hel.
I rephandboken till värmaren står det bara att man skall kontrollera kablarna och dess stift/anslutningar. Verkar inte finnas någon mätning på pumpen vad jag kan hitta. Står bara att om kablarna är ok så är pumpen dålig och skall bytas tyvärr.

9-15V, 16W, 820l/timme är den data jag hittar på vattenpumpen.

Felorsaker från VIDA för låg signal:

Ledningen mellan styrenhet tillsatsvärmare (CPM) och vattenpumpen kortsluten till jord.
Kontaktresistans, oxidation eller glappkontakt.
Skadad vattenpump.

Med VIDA kan du aktivera pumpen manuellt och lyssna efter ett surr ifrån den. Kommer det inget surr så är pumpen död och behöver bytas.
av timebandit
Troligen är det så. Dessa värmarna kostar oss rätt mycket tyvärr. Hade jag haft något längre pendlingsavstånd hade jag struntat I värmaren.
av timebandit
Den har en egen extern vattenpump. Det borde du redan veta då det är det kontaktstycket du lossar på som sitter långt ner :-) Har du inte parkeringsvärmare utan bara tillskottsvärmare så har den nog ingen pump.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]