Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av purpledodi
umekille skrev:En enkel fråga.
Har du kollat så inte tändspolen är väck eller kablaget till och från den?

Enda jag gjort är när jag drog "tändkabeln" från tändspolen till fördelaren och satte den mot jord medans jag samtidigt kopplade en kabel från mitt stiftet på hallgivarkontakten på jord och slog på tändningen. Då kom det gnista. Hurvida detta ger ett klart besked om den är fungerande eller inte vet jag inte. Antog att eftersom det då kom gnista så borde de va ok.
av purpledodi
Var in på mekonomen å skulle kolla ifall dom hade "insprutningsrelät", vilket dom inte hade såklart. Men var ändå i krokarna. Killen i kassan trodde att det kunde vara bränslepumpsrelät. Så jag köpte och testade byta det. Stendött fortfarande. Ingen gnista.

Jag kollade med en spänningsprovare (lyser bara om det är spänning eller ej, visar inte hur mkt) på kontakten till hallgivaren, och det är spännings där. Så hallgivaren får ström.

Provade med ett nytt tändstift på alla tändkablar för att se om det kom gnista. Ingenting.

Kollade så det var spänning på tändspolen med provaren. lampan lyser iaf.

Min tanke är: Kan det vara tändspolen som ger ut för klen spänning? Läste nånstans i forumet att det måste vara visst mkt V för att det ska fungera. För tändspolen gav ut gnista när jag tog lös kabeln från fördelarlocket. Följdfråga till det momenter är, ska gnistan vara det klassiska "blå/lila/vit" färgen när man provar? Färgen på gnistan var typ, gul/grön?

Skulle det kunna vara ett tecken på att spolen är dålig? Kan det vara för klen gnista för att fördelaren ska kunna skicka den vidare till stiften?

Sen antar jag att chansen är kvar att det kan vara insprutningsrelät. Men förutom relät och tändspolen så kan jag inte komma på vad det för allt i världen finns kvar å testa?
av purpledodi
SA4AQS skrev:Så du har gnista mellan tändspole och fördelare?
Ja. Jag förklarade nog illa i första inlägget när jag "kopplade förbi hallgivaren". De var då jag jordade mittenstiftet på hallgivarkontakten och duttade "högspänningskabeln" mot jord (den mellan fördelarlocket och tändspolen). Då kom det gnista.

Jag börjar nästan tro att det är nya fördelarlocket från biltema eller tändspolen som är boven. Att jag har tänkt för avancerat från start. Har 2 gamla fördelarlock som är original som jag ska prova med imorgon. Startar bilen kommer jag skratta mig harmynt över hur korkat jag angripit detta
av purpledodi
Äh. Funkade inte. Är clueless just nu. Börjar fundera om jag behöver en annan fördelare som har en fungerande hallgivare. Att det blev nåt fel när jag satte ihop allt
av purpledodi
Alright. Kör den nästa session.

En bekant nämnde en andra "tändmodul" som sitter vid pedalerna. Vad är detta för modul? Och vad kan det korrekta namnet för den vara? Kan va värt att titta närmare på då jag hade väldigt mycket snö på golvet i bilen då den dog.
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]