- lör 25 jan 2014, 16:23
Var in på mekonomen å skulle kolla ifall dom hade "insprutningsrelät", vilket dom inte hade såklart. Men var ändå i krokarna. Killen i kassan trodde att det kunde vara bränslepumpsrelät. Så jag köpte och testade byta det. Stendött fortfarande. Ingen gnista.
Jag kollade med en spänningsprovare (lyser bara om det är spänning eller ej, visar inte hur mkt) på kontakten till hallgivaren, och det är spännings där. Så hallgivaren får ström.
Provade med ett nytt tändstift på alla tändkablar för att se om det kom gnista. Ingenting.
Kollade så det var spänning på tändspolen med provaren. lampan lyser iaf.
Min tanke är: Kan det vara tändspolen som ger ut för klen spänning? Läste nånstans i forumet att det måste vara visst mkt V för att det ska fungera. För tändspolen gav ut gnista när jag tog lös kabeln från fördelarlocket. Följdfråga till det momenter är, ska gnistan vara det klassiska "blå/lila/vit" färgen när man provar? Färgen på gnistan var typ, gul/grön?
Skulle det kunna vara ett tecken på att spolen är dålig? Kan det vara för klen gnista för att fördelaren ska kunna skicka den vidare till stiften?
Sen antar jag att chansen är kvar att det kan vara insprutningsrelät. Men förutom relät och tändspolen så kan jag inte komma på vad det för allt i världen finns kvar å testa?