Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag anlitade en verkstad för att eftermontera dragkrok på XC70 -06 (varför i hela fridens namn man nu ens tillverkar en sådan utan dragkrok är för mig en gåta, men det är en annan diskussion...)
De har inte använt originaldelar utan någon annan variant. Hur mkt det spelar roll i sammanhanget vet jag inte.

Det har blivit fel vid koppling av elen, vilket visar sig genom att flera lampor inte lyser när jag kopplar mitt släp - lampor som funkar bakom sonens bil med vanlig 7-poligt uttag + adapter till släpets 13poliga kontakt.
Elen är dragen via strömtjuvar från bilens matning och det är (enligt sonen) kopplat som om det vore ett 7-poligt uttag, där det alltså saknas sladdar fram till de flesta polerna.

Hade jag velat ha en hobbymekarlösning på installationen så hade jag likagärna kunnat anlita valfri hemmaskruvare i nån grannby. Men nu ville jag ha det gjort enligt konstens alla regler och valde att anlita en verkstad för det. Och det gick ju sådär...

Frågan är, vad kan/bör jag kräva att de gör för att ordna upp detta?
Jo, det är alltid lätt att vara efterklok och jag tänker att om dom inte lyckades koppla rätt första gången finns det inga garantier att det blir bättre på nästa försök.

Jag hade om möjligt begärt en prisreducering på summan av vad motsvarande el-jobb kostar hos någon som kan.

Den stora frågan är dock om resten av installationen är fackmannamässigt utfört? T.o.m. en verkstad kan ju googla om dom kör fast.

Jo jag har tänkt den tanken också. Har de verkligen gjort det övriga jobbet rätt?
Om jag fattat rätt så bör man använda originalkablage för att det ska vara enklast att montera utan att behöva programmera om bilen. Så jag antar att de försökte hålla nere kostnaderna genom sin nisse-i-grannbyn-lösning. Men jag har fan betalat för att det ska fungera.

Sonen har börjat hobbymeka en del själv (men bor tyvärr i annan del av landet) och baksidan med det är att man inser hur jeffla mycket verkstäder verkar fuska. Varken "fulltecknad servicebok" eller blankt papper från bilprovningen är något pålitligt kvalitetstecken. Fler och fler verkstäder hamnar på vår privata svarta lista. Tyvärr.
Volvo car UX

Nä, inte nåt.

Tappar gaspådraget

Hej! Min dotter har en EPA Volvo v70n 2.5T -02, e[…]

Tjena! Jag har lite problem med min S80 D5 2007. […]