- tor 23 jan 2014, 21:35
#828420
"Med ynka 2,1 graders skillnad i temperatur på lyktglaset efter två timmar matade med 13.5V så är det ingen säkerhetsmässig nackdel. Men du kanske hellre slösar bort 154W vilket är skillnaden med LED i bakljus, postionsljus runt om, nummerbelysning, blinkers runt om samt 15W xenon i backljuset mot 31W glödlampa? Tar heller två 75W xenonextraljus "gratis" än slösar bort det på div annan belysning som kan ersättas tillfredställande."
Kul att du mätte. Mindre kul att dras in i resonemang som jag inte uttalat någon åsikt i. Åtminstone inte här. Hur folk konfigurerar sin bilbelysning rent allmänt har jag ingen synpunkt på. Jag kör en bil med halvljusautomatik. Inget Xe-ljus så det är väl 2 X 55 + 6 X 5 W som är igång = 140 W. Det fins inget annat lagligt läge på den bilen och Xenonkonvertering är utesluten. Det blir ju visserligen nästan en hel procent på genomsnittligt effektuttag (om man antar att motorn tvingas ge c:a 15 Hk i snitt under en körcykel), men jag tar det så länge. Montage av LED DRL i stället för halvljuset kan kanske vara en idé för framtiden.
Kul att du mätte. Mindre kul att dras in i resonemang som jag inte uttalat någon åsikt i. Åtminstone inte här. Hur folk konfigurerar sin bilbelysning rent allmänt har jag ingen synpunkt på. Jag kör en bil med halvljusautomatik. Inget Xe-ljus så det är väl 2 X 55 + 6 X 5 W som är igång = 140 W. Det fins inget annat lagligt läge på den bilen och Xenonkonvertering är utesluten. Det blir ju visserligen nästan en hel procent på genomsnittligt effektuttag (om man antar att motorn tvingas ge c:a 15 Hk i snitt under en körcykel), men jag tar det så länge. Montage av LED DRL i stället för halvljuset kan kanske vara en idé för framtiden.