Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
"Med ynka 2,1 graders skillnad i temperatur på lyktglaset efter två timmar matade med 13.5V så är det ingen säkerhetsmässig nackdel. Men du kanske hellre slösar bort 154W vilket är skillnaden med LED i bakljus, postionsljus runt om, nummerbelysning, blinkers runt om samt 15W xenon i backljuset mot 31W glödlampa? Tar heller två 75W xenonextraljus "gratis" än slösar bort det på div annan belysning som kan ersättas tillfredställande."

Kul att du mätte. Mindre kul att dras in i resonemang som jag inte uttalat någon åsikt i. Åtminstone inte här. Hur folk konfigurerar sin bilbelysning rent allmänt har jag ingen synpunkt på. Jag kör en bil med halvljusautomatik. Inget Xe-ljus så det är väl 2 X 55 + 6 X 5 W som är igång = 140 W. Det fins inget annat lagligt läge på den bilen och Xenonkonvertering är utesluten. Det blir ju visserligen nästan en hel procent på genomsnittligt effektuttag (om man antar att motorn tvingas ge c:a 15 Hk i snitt under en körcykel), men jag tar det så länge. Montage av LED DRL i stället för halvljuset kan kanske vara en idé för framtiden.
Användarvisningsbild
av SvenB
*pettson* skrev:Dessa omtalade LED lampor, är dom E märkta?
Det bör dom väl vara. Annars måste det var något som inte får monteras i bilar. :???:
Användarvisningsbild
av joel80
De lampor ER länkade till i tredje inlägget i tråden på förstasidan verkar vara märkta CE.
https://www.superbrightleds.com/moreinf ... tower/163/

Edit.. Tydligen ingen märkning på den andra han länkade:
https://www.superbrightleds.com/moreinf ... 4-led/813/
Användarvisningsbild
av Funk
Funk skrev:
SA4AQS skrev:Då bränner man bort effekt med ett motstånd :roll:

Jojo, fast då drar det ju inga 1,485Watt heller och meningen är rent kosmetisk..

/Thomas

ER: Jag citerar mig själv och frågar direkt denna gången... Hur "lurar" du canbusövervakningen ?

/Thomas
av *pettson*
SvenB skrev:
*pettson* skrev:Dessa omtalade LED lampor, är dom E märkta?
Det bör dom väl vara. Annars måste det var något som inte får monteras i bilar. :???:
Precis.. blandar man ihop vad bilprovningen ser och tycker med vad som faktiskt är tillåtet eller inte så är man ute på djupt vatten.
Bilprovningen struntar fullständigt i om något är E märkt eller ens godkänt alls. Bara det inte är på deras ICKE godkänt lista.
Xenonkonvertering är på ICKE godkänt listan medans en naken glödlampa utan insats alls, doppad i rött nagellack bakåt är godkänt, förutsatt att det lyser tillräckligt rött. Vill du ha roliga blinkers kan du montera mopedblinkers. Bara dom blinkar tillräckligt skarp och med rätt färg. Där är uppdraget att se så funktionen är rätt.
Men se skulle bilen registreringsbesiktigas av någon belysningsanledning då ska E märkningen kontrolleras noga. Se då ska E märkningen berätta EXAKT vad den lampan är till för och var den får användas.

Så om poängen är att bilprovningen inte har någon åsikt om en lampa t.ex så är den poängen totalt värdelös då den inte säger mer än att provaren hade en bra dag. En enda sak gäller och det är E märkningen som idag inte är tvungen ändå. (Trots detta gäller endast denna). Förmodligen är det inte ett CE märke.. utan det nästan exakt likadana märket China Export...
I
Användarvisningsbild
av sthlm
Men har inte Storstockholms Lokaltrafik SL här i Tokholm börjat byta ut glödisarna mot ledlampor på bussarna?
Helbilsgodkännande och E-märkning och allt det där det pratas om, inte skulle väl SL byta om det vore olagligt?
av rid54
SL lejer ju ut all trafik till olika entreprenörer. SL har typ noll koll på tekniska åtgärder på bussarna i den nivån, det ligger helt på entreprenörfirman (Arriva, Veolia och andra). Dessa företag har olika ambitionsnivå vad gäller tekniska saker, kan man säga.
Användarvisningsbild
av Perc
sthlm skrev:Men har inte Storstockholms Lokaltrafik SL här i Tokholm börjat byta ut glödisarna mot ledlampor på bussarna?
Helbilsgodkännande och E-märkning och allt det där det pratas om, inte skulle väl SL byta om det vore olagligt?
Jag vågar inte påstå att jag har koll på vad SL gör med sina bussar, men det är ju inte olagligt att byta ut glödlampsarmaturer mot LED-diton. På tunga fordon så finns det ju ofta t.ex. baklyktor med LED som ser likadana ut som originalen, eller som passar direkt utan att modifiera något.

Det är inte samma sak som att byta ut glödlampor mot LED i dina gamla bakljus.
Användarvisningsbild
av sthlm
Perc skrev:
sthlm skrev:Men har inte Storstockholms Lokaltrafik SL här i Tokholm börjat byta ut glödisarna mot ledlampor på bussarna?
Jag vågar inte påstå att jag har koll på vad SL gör med sina bussar, men det är ju inte olagligt att byta ut glödlampsarmaturer mot LED-diton. På tunga fordon så finns det ju ofta t.ex. baklyktor med LED som ser likadana ut som originalen, eller som passar direkt utan att modifiera något.

Det är inte samma sak som att byta ut glödlampor mot LED i dina gamla bakljus.
Så du menar att jag kan byta all belysning på bilen till LED om jag bara åker till mekonomen och köper E-godkända lyktor och drar fast dom med självborrande skruv i aktern på bilen?
Knappast troligt.
Inte ens om jag monterat originalxenon kan jag aldrig få det godkänt på min bil som inte lämnade fabriken med xenon. Även om jag monterat nivågivare och programerat in allt för att få det rätt.

För att återgå till bussarna så har man monterat ledlampor i befintliga socklar och dom lyser nära på noll genom glasen.
Att polisen sänker laserpickan när bussen kommer farandes i 50 på 30 sträckan utanför jobbet men tar bilen bakom får mig att tro att dom står utanför lagen.
Kanske är det så att man tillåter dom att köra sina egna regler utan påföljd för att konsekvenserna blir för stora.
Skulle man ta kortet från busschafförer och de som kör sopbilarna så skulle vi varken ha busstrafik eller sophämtning kvar i Tokholm.
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]