Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#827917
joel80 skrev:Om jag förstår dig rätt då så är det så att retrofit-led kan bli rätt varma (man undrar lite över yta och om det är någon skillnad i hur mycket som blir varmt i jämförelse med en 5w glödis.. det har ju betydelse också.)

Problemet med icke smält snö finns ju fortfarande på de ssom inte hsr retrofit-led då? Så mina och andras "lekmannaobservationer" att problemet med yrsnö som inte smälter på vissa bilar med led är inte fel.
Kan man på nått sätt se/veta vilka som skullr kunna ha retrofit-led?
Ytan är större eller lika stor på denna retrofit med SMD-dioder än motsvarande glödis med "lilla" huvudet, kolla lampan jag länkade så ser du hur kretskortet är uppbyggt med både 180 grader i ena dimensionen och 360 i den andra.
Dina observationer är ju fel vad gäller retrofit, vilket är hela poängen. den gäller enbart original, "original" dvs stylingbakljus eller urusel retrofit som jag inte räknar som medlem i LED klubben.
Vad gäller att se så är det enklast med klarglasbakljus som S60/V70N 05-09 så ser du direkt på det betydligt fylligare och rödare skenet men minst samma ljusstyrka som urvattnat rött från glödlampor samt prickarna som även speglar sig delvis i reflektorn om du kommer riktigt nära, dvs nästan med nosen mot lyktan men är du så nära så ser du ju kretskortet och VET så du slipper gissa.
Givetvis lättare för tränat öga att se att det är rätt lampa som används men gemensamma nämnaren är att du först tror det är vanlig glödlampa då vissa inte tror/vägrar inse att utvecklingen gått fram så enda kvar att "utveckla" är effektiviteten för att få ner värmen. Men poängen är att denna SMD lampa smälter is lika bra som en 5W glödis tacka vare temperaturen
Enkelt uttryckt så innebär retrofit som diskuteras här att du har tex bakljus avsedda för vanlig BA15S alt. BA15D glödlampa och stoppar in "godkänd" BA15S/D LED( dvs den jag länkat vilket är den enda pga hur den uppfyller funktionen med ljusflöde 180 grader resp 360 grader samt mängden ljus som faktiskt kommer ut ur lyktan pga lampans konstruktion). Retrofit är inte att ta en V70III med originalLEDs eller AUDI/VAG då allt som innefattar originaldelar inte är retrofit LED och det är ju mest där samt sk "stylinglampor" som säljs till främst tyska fordon men baserade på små vanliga 3 alt 5mm dioder med ev. fasade skallar för bättre ljusspridning men som betecknat är mera styling än funktion i drivor så problemen med snö existerar där och dom flesta tagit sin kapitala missuppfattning i ämnet från, men det blir ju inte mera rätt ju mer man försöker traggla in dessa felaktigheter för som sagt mig lurar ingen som har utprovat vad som mer än väl kan ersätta en 5W samt en 21W BA15S lampa och som bevis på det så står allas våran SBP som godkänt nuvarande konfig utan att knussla då funktionen finns där, ljusflödet finns där.
Bild
Bild
Som du ser är 21W varianten av glödis större, men 5W har ju det mindre huvudet.

I slutändan spelar det ingen roll om en 5W värmer upp glaset lite mera, poängen var och är att skillnaden inte är så stor som vissa tror pga allvarliga felaktigheter i grunddata dom matat sig själva med.
Perc skrev:Man kan ju undra vad det är för fel på att använda vanliga hederliga glödlampor, som lyktan i fråga är konstruerad för?
Varför envisas med glödlampa när det finns LED som korrekt utnyttjar/är konstruerad för reflektorn numer genom sin uppbyggnad att sprida ljuset 350 grader i ena dimensionen och 180 grader i den andra så HELA reflektor lyses upp men MINST lika mycket ljus som en glödis. Är lika mycket säkerhetsfråga som som spara på ström nu när du får MINST lika bra ljusflöde med LED som med glödis fast du spar 3.5 viktiga watt.
Varför envisas vissa att använda DRL alls när det är den mest korkade uppfinning till dags dato, lägg till tänt dimljus åt det håll du svänger så har du årets jubelidiot till uppfinnare, vi har halvljuslag som kör över EU trams och bör följas av säkerhetsskäl.
Som jag sagt och bevisat så kan du inte uttala dig innan du de facto testat i verkligheten då du verkar fastnat i äldre värdelösa LED:s från typ Jula och andra som säljer vad skräp som helst som inte lyser upp reflektorer utan bara ger en ljuspick per diod i stort sett rakt bakåt och inget mer och givetvis pga att den inte utnyttjar reflektorn inte heller kan användas som referens i något sammanhang som inte handlar om skräp produkter om man inte är ute efter att snedvrida till sin egen vridna favör.
När det finns LED som är designade för just reflektorbakljus så finns det inga hinder att vara MERA trafiksäker genom bla snabbare respons av bromsljus så i dagens lägen är enbart värmen "negativ" men som bevisat är det även en fördel vintertid då snö smälts lika bra som med 5w glödis då expertis på området har testat under flera års tid utan att finna tillräckliga data för att bifalla påståendet att skillnaden är repeterbart säkerställd då det var oavgjort på den punkten.

Varför ha ynka två extraljus som inte lyser upp nämnvärt när man kan ha tre, varför tre när man kan ha fyra, osv , osv där varje steg ger förbättring till en viss punkt då nyttan avtar.
varför inte en demonterbar LED-ramp på taket osv.

Energibesparande, tja dom drar ju 1.485W vid 13.5V per st mot 5W st för glödis fast blir varmare, bevis för ineffektivitet som blir fördel i slutändan.
Användarvisningsbild
av joel80
#828032
ER skrev:
Dina observationer är ju fel vad gäller retrofit, vilket är hela poängen. den gäller enbart original, "original" dvs stylingbakljus eller urusel retrofit som jag inte räknar som medlem i LED klubben.
Men jag har väl aldrig påstått att jag observerat retrofit?!! Jag har aldrig sagt att jag har bra koll på retrofit. Min obeservation är att det är betydligt vanligare att se tjockt med snö på bilar med led-bakljus. Om det är som du säger att retrofit-led ger lika mycket värme för 3ggr mindre effekt och samtidigt mer ljus (vilket känns som en fantastiskt kombination som nog skulle kunna lösa vår energikris) så är det väl inte sånna led jag sett då utan "vanliga" leds.
ER skrev:
Vad gäller att se så är det enklast med klarglasbakljus som S60/V70N 05-09 så ser du direkt på det betydligt fylligare och rödare skenet men minst samma ljusstyrka som urvattnat rött från glödlampor samt prickarna som även speglar sig delvis i reflektorn om du kommer riktigt nära, dvs nästan med nosen mot lyktan men är du så nära så ser du ju kretskortet och VET så du slipper gissa.
Givetvis lättare för tränat öga att se att det är rätt lampa som används men gemensamma nämnaren är att du först tror det är vanlig glödlampa då vissa inte tror/vägrar inse att utvecklingen gått fram så enda kvar att "utveckla" är effektiviteten för att få ner värmen. Men poängen är att denna SMD lampa smälter is lika bra som en 5W glödis tacka vare temperaturen
Så du menar att det skulle vara någon slags utveckling framåt som får retrofit-leds att avge mer värme?!! Värme är en slaggprodukt när man skapar ljus.. det är inget man vill åt. Värme är en förlust i ljussammanhang.. precis som i motorer. Sen blir det vissa sidoeffekter då vi både hos lampor och motorer kunnat ta del av överskottsvärmen för andra praktiska saker.

Jag menade om man kunde se det på håll.. alltså om jag kör bakom en bil med led-bakljus.. om det då fanns något som urskiljde retro-leds från "vanliga".
Jag gissar att om det är nya bilar med de former som led-ljus brukar ha så är det inte retrofit.. det är främst de bilarna jag reagerat på när det gäller packad snö som täck ljusen eller stora delar av ljusen.

ER skrev: I slutändan spelar det ingen roll om en 5W värmer upp glaset lite mera, poängen var och är att skillnaden inte är så stor som vissa tror pga allvarliga felaktigheter i grunddata dom matat sig själva med.
Hur stor yta som värms upp har väl extremt stor betydelse. jämför du 10 kvadratcm som blir 60 grader varmt med 1 kvadratcm som blir 70 grader varm avger ändå den större ytan ca 4ggr mer värme. Det var därför jag undrade över om ytorna som blir varma är lika stora eller inte.
ER skrev:
vi har halvljuslag som kör över EU trams och bör följas av säkerhetsskäl.
Vi har ingen egen halvljuslag i Sverige längre.. det är tyvärr den idiotiska EU-lagen som gäller.



Tycker du argumenterar på ett väldigt otrevligt sätt. Du går ifrån själva kärnar i frågeställningen i tråden, nervärderar de som tycker annorlunda och drar egna slutsatser utifrån tester som inte känns kompletta och tål inte att ifrågasättas. Som att säga att min dators processor tillför mer värme i rummet än min värmepump då processorn blir 70-80 grader varm men värmepumpen bara sprutar 30-gradig luft. Energi är konstant... även om jag inte kan något om retrofit-led, är jag något påläst om energilära. Det du säger ang. värmeutveckling verkar väldigt osannolikt.
av rid54
#828091
Enl ER:
"Energibesparande, tja dom drar ju 1.485W vid 13.5V per st mot 5W st för glödis fast blir varmare, bevis för ineffektivitet som blir fördel i slutändan."

Hmm... Om man tänker på avisningsproblematiken så är det ju så, att det är värmeutvecklingen, dvs antal W, som är avgörande, inte hur varmt föremålet i fråga blir. En effektutveckling på 5 W i en glödlampa ger typ 90% värme och resten synligt ljus. En LED-historia som drar/ger 1,485 (!) W kan säkert bli varm att ta på, men det är ju inte i närheten av en värmeutveckling från en 5 W enhet. Att den blir varm är ju troligen en spinoff av att det måste finnas nåt som begränsar strömmen genom själva LED-elementet (en resistor eller nån typ av reglerkrets) och denna krets kan oftast inte göras förlustfri. LED har ju lite andra egenskaper än glödlampor. Matar men dem över tändspänningen och inte begränsar strömmen så bränner man dem på nolltid. 12 - 30 V LED är beroende av inbyggd (värmealstrande) elektronik.

Hursomhelst: Den energimässiga vinsten vänds i en säkerhetsmässig förlust när ljuspunkten inte ger värme nog att smälta den snö som kan yra upp på lyktan. Om folk kunde komma ihåg att tända sina dimbakljus skulle problemet kanske minska lite.
Användarvisningsbild
av joel80
#828096
Problemet tycker jag uppstår med långt mycket mindre yrsnö på vägen än att dimljus skulle behövas. :)
Ska man bara använda dem för att smälta snö är det nog svårt att avgöra när det är dags och när man bör slå av dem för att det bländar.
Användarvisningsbild
av Funk
#828243
Energibesparande, tja dom drar ju 1.485W vid 13.5V per st mot 5W st för glödis fast blir varmare, bevis för ineffektivitet som blir fördel i slutändan.
Hur fungerar det då bilen har övervakning, flyter det inte rätt antal Watt genom lampan (ungefär) så protesterar i alla fall min bil.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#828300
SA4AQS skrev:Då bränner man bort effekt med ett motstånd :roll:

Jojo, fast då drar det ju inga 1,485Watt heller och meningen är rent kosmetisk..

/Thomas
Användarvisningsbild
av ER
#828403
rid54 skrev:Enl ER:
"Energibesparande, tja dom drar ju 1.485W vid 13.5V per st mot 5W st för glödis fast blir varmare, bevis för ineffektivitet som blir fördel i slutändan."

Hmm... Om man tänker på avisningsproblematiken så är det ju så, att det är värmeutvecklingen, dvs antal W, som är avgörande, inte hur varmt föremålet i fråga blir. En effektutveckling på 5 W i en glödlampa ger typ 90% värme och resten synligt ljus. En LED-historia som drar/ger 1,485 (!) W kan säkert bli varm att ta på, men det är ju inte i närheten av en värmeutveckling från en 5 W enhet. Att den blir varm är ju troligen en spinoff av att det måste finnas nåt som begränsar strömmen genom själva LED-elementet (en resistor eller nån typ av reglerkrets) och denna krets kan oftast inte göras förlustfri. LED har ju lite andra egenskaper än glödlampor. Matar men dem över tändspänningen och inte begränsar strömmen så bränner man dem på nolltid. 12 - 30 V LED är beroende av inbyggd (värmealstrande) elektronik.

Hursomhelst: Den energimässiga vinsten vänds i en säkerhetsmässig förlust när ljuspunkten inte ger värme nog att smälta den snö som kan yra upp på lyktan. Om folk kunde komma ihåg att tända sina dimbakljus skulle problemet kanske minska lite.
Med ynka 2,1 graders skillnad i temperatur på lyktglaset efter två timmar matade med 13.5V så är det ingen säkerhetsmässig nackdel. Men du kanske hellre slösar bort 154W vilket är skillnaden med LED i bakljus, postionsljus runt om, nummerbelysning, blinkers runt om samt 15W xenon i backljuset mot 31W glödlampa? Tar heller två 75W xenonextraljus "gratis" än slösar bort det på div annan belysning som kan ersättas tillfredställande.
"Ljuspunkten" i det här fallet är hela lyktan, inte bara en punkt.
Bild
LED höger eller vänster bakljus ni som tycker LED inte kan ersätta glödis.
joel80 skrev: nervärderar de som tycker annorlunda och drar egna slutsatser utifrån tester som inte känns kompletta och tål inte att ifrågasättas. Det du säger ang. värmeutveckling verkar väldigt osannolikt.
Den som nedvärderar är ju den som tror utan att veta och hävdar att LED inte kan ersätta glödlampa genom retrofit varianten i glödlampsbakljus och vägrar fatta att det går framåt, nu är det iof inte du. Och sen benhårt håller på den linjen trotts att glödlampan kan pensioneras imorgon.
Att det sen bara skiljer 2,1 grader på lampglasena utvändigt efter två timmar i testet jag gjort bevisar bara vad jag sagt hela tiden samt observerat senaste vintrarna och bevisar att det inte är stor skillnad att smälta snö. Du får tro vad du vill men utan att ha testat kan man inte uttala sig vilket en del alltid råkar göra utan att ha testat.
Du kan ifrågasätta hur mycket du vill, se bara till att köpa länkade lampor, fixa bakljus du kan använda och reproducera testet om du inte litar på resultatet som inte förvånar nån som testat denna typ av lampor tidigare. Vet inte vad mer kan göras för att övertyga dig.
joel80 skrev:
Hur stor yta som värms upp har väl extremt stor betydelse. jämför du 10 kvadratcm som blir 60 grader varmt med 1 kvadratcm som blir 70 grader varm avger ändå den större ytan ca 4ggr mer värme. Det var därför jag undrade över om ytorna som blir varma är lika stora eller inte.
Det är ju lika stor yta som värms upp i båda fallena, dvs glaset på bakljuset och att temeraturen i slutändan bara skiljer 2,1 grader till glödlampans fördel efter 2 timmar på 13.5V med stabilt spänningsaggregat gör ju att tesen håller. Enda skillnaden är ju att vämen måste passera glaskroppen på glödlampan medan värmen som dioderna avger går direkt till glaset.
joel80 skrev: Min obeservation är att det är betydligt vanligare att se tjockt med snö på bilar med led-bakljus
Liknande detta samt original LED?
http://www.hova.com/baklampor-led-krom- ... 1994-1999/
joel80 skrev: Så du menar att det skulle vara någon slags utveckling framåt som får retrofit-leds att avge mer värme?!!
När det smälter snö i stort sett lika bra så måste det ses som utveckling för du säger ju själv att just snö är största problemet med LED bakljus. Om det var obligatoriskt med värmeslinga i lyktglasena så skulle jag inte anse det en utveckling givetvis då grundproblemet löses på bättre sätt.
joel80 skrev: Vi har ingen egen halvljuslag i Sverige längre.. det är tyvärr den idiotiska EU-lagen som gäller.
Vilken ej behöver följas, på med halvljuset så bakljusena är tända även dagtid. Detta var poängen att inte annama dumheterna när dom inte är anpassade för oss.
Användarvisningsbild
av joel80
#828413
Nu börjar det bli intressant! Grymt att du orkar testa och mäta! 2,1 grader i skillnad på lampglaset kanske inte känns som så mycket, men i smältsammanhang gör det ju rätt stor skillnad. 2 graders skillnad gör att det oftare byggs på snö bak på de kallare lamporna. Jag kör ofta mellan Gävle och Stockholm.. och inte sällan är det ett par grader varmare i Stockholm, vilket ofta syns på t.ex snötäcke, slask på vägen eller snö vs regn.

En temperaturhöjning på 2,1 grader i Sverige skulle göra väldigt mycket för var vi har vita vintrar eller inte. Det skulle göra så att västkustens vintrar flyttade sig upp till norrlandskusten.


Sen är din jämförelse med att man skulle "slösa bort" 154w lite ojuste räknat.. ;) Man använder ju inte alla lampor igång hela tiden precis. Backljus och blinkers är ju väldigt små förbrukare i det stora hela... Positionsljusen lyser inte heller (på min bil i allafall) när jag har halvljus igång. Men en liten besparing får du.. se till att inte använda stjärtgrillen, bakrutevärmaren, ACn eller stereon bara.. för de drar betydligt mer än besparingen man gör på att byta några lampor till LED.
Tro nu inte att jag menar inte att man inte får göra det om man vill, jag har själv bytt till led i skyltbelysning och kupé, för att jag tycker det ser bra ut och ger bättre ljus. Den besparing som blir går nog inte ens att räkna på i bränslebesparing..


Vid vilken yttertemperatur gjorde du mätningarna? I teorin borde skillnaden bli högre ju kallare det är i omgivande luften..
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]