Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

TLDR: Fläkt startar bara när AC är igång och man lossar tempgivarkontakt men tempgivare är ny. Hej! Jag har en S90 -97 med B6304S där fläkten inte startar när motorn är varm. Den startar dock när AC är igång och när man drar ut kontakten till vattentempgivaren. Bytte då vattentempgivaren men gjorde ingen skillnad. Mätte resistans på den nya när motorn stått på tomgång ett tag och får ca 230 ohm vilket jag förstått ska vara normalt. Mätte även den gamla i rumstemp och den låg på ~2600 ohm vilket också ska va normalt som jag förstått det. Det leder mig till att tro att tempgivarn inte har varit problemet. Som jag läst till mig ska dessa nyare S90 bara ha en tempgivare och har inte hittat nån mer heller. Har funderat på om relät är kasst men eftersom den startar när AC går igång så kan det väl inte vara dåligt eller? Har öppnat det och kollat också och skrapat bort lite ärg men det var vid kontakten som ger ström till fläkten, inte vid signalkablarna, och den funkar ju uppenbarligen. Jag funderade också på om det var kabelbrott nånstans men eftersom den startar när man rycker tempgivarkontakten så startar den ju så det borde inte va kabelbrott från styrboxen till relät. Det som jag också tycker är konstigt är att tempmätaren i bilen fortfarande är igång om man rycker tempgivarkontakten. Kan det finnas nån mer tempgivare ändå? Kollat baksidan av topplocket men hittar inget. Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
S90 har bara en vattentempgivare och fläkten styrs helt av ECU, även tempmätaren styrs av ECU, så det hänger nog helt på vad för "strategier" Volvo programmerat in för både fläkten och mätarens beteende.

När du säger att fläkten inte går, rör sig tempmätaren från 90 grader utan att fläkten går, eller vad grundar du det på?
I min S90 rör sig aldrig tempmätaren i instrumenthuset, men när jag mätt med OBD-verktyg hinner den uppmätta motortempen gå upp över 100 grader innan kylfläkten faktiskt startar.
Tempmätaren går ju sakta upp från motorn startas tills den ställer sig i mitten. Sedan går den efter en stund på tomgång upp i kok så tillräckligt varm borde den ju vara för att fläkten ska gå igång tänker jag. Men det gör den inte. Bra ide med o kolla med OBD. Ska kika på det
Menar du att motorn faktiskt kokar eller att mätaren rör sig?
Fläkten har två hastigheter, så om den lägre hastigheten inte funkar kanske motorn blir varmare än den borde. Jag tror, men vet inte 100%, att AC kör fläkten på högsta hastighet.

När det kommer till OBD kan jag säga att den "vanliga" ELM327 bluetooth som funkar på modernare bilar inte funkar på S90, då den inte är äkta OBD2, det behövs ett mer avancerat verktyg som klarar äldre protokoll.
Ja den kokar över, det tar ju dock givetvis en stund men till slut så blir de övertryck i behållaren och de läcker ut. Vet att det är 2 hastigheter men även om den ena inte funkar så ska väl ändå den andra hastigheten gå igång innan den kokar? Eller går den bara på den långsamma oavsett vad när det gäller motorkylning? Isåfall kan det ju va så att den långsamma hastigheten inte funkar. Ska undersöka vidare på det imorgon. Nåt tips att kolla efter vad gäller hastigheterna? Nånstans speciellt jag kan mäta nåt? Tack för hjälpen än så länge!
Du borde kunna testa att jorda styrsignalerna till fläktreläet (en åt gången) och se om fläkten startar i de olika hastigheterna, reläet ska ha konstant ström, så det borde funka även med tändningen av.
Om båda hastigheterna funkar och bilen kokar trots att tempmätaren ser normal ut finns det väl anledning att misstänka topplockspackning eller så.

4/46 är ECU och 2/11 reläet, mittersta kontakten är styrsignalerna från ECU
kylflakt_s90_1.png
kylflakt_s90_1.png (599.19 KiB) Visad 33 gånger
Kylflakt_s90_2.png
Kylflakt_s90_2.png (259.41 KiB) Visad 33 gånger
Köra på E85

Jag kör så himla lite numera, så […]

Du borde kunna testa att jorda styrsignalerna till[…]

Fjäderben, vad har jag missat?

Byter man varvet runt på en dag, krång[…]

..Vet inte vad som kvarstår? Ventiltä[…]