Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har ju kört min 745-a på etanol (E85) i många år och det har funkar bra. Men sedan (även förra sommaren) i våras är där små rckningar från och blir det felkod och den går i "nödläge". Dom 2 sista vintrarna har jag kört på bensin och det har funkat att byta mellan bränsletyp utan problem. Men sedan i våras har den inte gått riktigt och det blir felkod och småryckningar trots den har funkat vid detta gränsletryck förut. Tankade idag (56 l) 98 oktan och när jag startade motorn gick den fortfarande illa på tomgång. Efter någon sek. gick den 100 på tomgång och färden hem gick den som bara en B234F motorn kan gå (16V motorn). Får se framöver om där blir felkoder, men blev inga på väg hem. Fyllde en Jeep dunk också så nu får gräsklipparen, motorsågar, röjsåg m.m på på 98 oktan ett år eller så. 15,99 kostade 98 oktan här, en krona dyrare än E85. Förut var E85 4 kr billigare......
1215 kr :P
av 20FJan
Någon gissning på orsaken? Det är nog inte många som tankar E85 idag, därav dålig omsättning och kanske sämre kvalitet pga det.
Jag har råkat ut för en dålig tank en gång för några år sedan. Bilen startade väldigt ojämnt och gick inte helt 100 förrän jag tankade nästa gång. Jag körde även E85 den tanken, men bilen gick åter igen bra.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Etanol vill som bekant gärna ta upp vatten. Jo jag fick också sämre E85 vid några tillfällen då jag höll på med sånt, misstänkte att den hade för hög vattenhalt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag kör så himla lite numera, så det kanske blir sämre i bilen också. Får se hur det blir framöver. Det vekar som motorn går bättre med högre bränsletryck (har justerbar BTR), men blr felkoder, nödprogram och hög förbrukning då......Har justerbar BTR.
När den går utan felkoder så kan jag komma ner till 1,2 - 1,3 l/mil, men med felkoder stiger det till 1,5 - 1,7 l/mil. Ännu mer med släp efter. Med bensin i tanken kan jag komma er till 1 l/mil
Köra på E85

Jag kör så himla lite numera, så […]

Du borde kunna testa att jorda styrsignalerna till[…]

Fjäderben, vad har jag missat?

Byter man varvet runt på en dag, krång[…]

..Vet inte vad som kvarstår? Ventiltä[…]