Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Onkel
Min volvo 745 -98 vägrar att starta ibland. Startmotorn går runt som sören men den tänder inte det minsta. Det skumma med detta är att bilen kan fungera 1 timme senare och sen när jag stannat den nästa gång så vägrar den igen. Jag har kommit fram till att det inte har att göra med om den är kall eller varm inte heller har det nåt att göra med väderlek (fukt) eller om den står i en backe eller så.
Den sista månaden så har den gått bra ända fram tills igår då samma hände men 10 min senare så fungerade den igen!
Jag har testat med startgas och även bytt tändkablar, tändstift, fördelarlock och bränslefilter.
Detta är ett stort mysterium för mig och det är även så att det är svårt att använda den som jobbe bil då man ju måste kunna lita på den bilen.
För övrigt så går bilen som en klocka och jag vill behålla den länge till.
Tack på förhand.
av Arne
Det kan vara tändmodulen, hallgivaren mm. Börja att byta tändmodul, det är en billig och enkel åtgärd.
av Onkel
:D Hehe kanske skulle klargjort det lite mer men jag är ingen direkt bilmeck...
Vad är en hallgivare? Och var sitter den?
Användarvisningsbild
av M_M
Min 740 -88 betedde sej likadant. Jag bytte reläet tillbränslpumpen, och så var det problemet ur världen. Hallgivvaren sitter innför fördelaren btw...
av Onkel
Hej hej

Det löste sig!
Nu funkar Bettan som hon skall (Tror jag) jag bytte bränslepumpen då en kompis som e bilmek hjälpte mig att mecka och konstaterade att den var kass.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?