Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ank9
Skall försöka förklara så gott jag kan. Ställ gärna följdfrågor om något är oklart.

Bilen, en 745 -91 med B230F, uppför sig skumt.

Det började helt plötsligt när jag hade kört drygt 2-3 mil, varav den senare delen med relativt konstant hastighet i ca 90 km/h, och körde in i en rondell. Då börjar bilen hacka till lätt en gång men fortsättar att gå så jag kör vidare tills jag går in i nästa rondell. Då dör den helt och hållet. När jag försöker starta så tänder den knappt. (Det känns under ett par sekunder ungefär som det blir när man vrider av tändningen men bilen inte vill stänga av sig.) Som tur var hände detta bara ett par hundra meter hemifrån så jag blir bogserad sista biten. Väl framme skall jag köra in på p-platsen med hjälp av startmotorn och då går den igång men reagerar väldigt tveksamt när jag trampar på gasen. Det går att få upp motorn i varv om man tar det väldigt sakta och försiktigt men trycker man fullt på gasen så dör den. Detta var för övrigt vid lunchtid.

På kvällen testade jag att gå ut till bilen och starta och då var det precis som vanligt igen. Inga problem att få igång den och inte heller var det problem att varva upp motorn. Den svarade direkt på det.
Testade att köra ett par mil. Körde på motorväg men när jag körde av motorvägen på väg hem igen så började den likadant när det blev mer variation i hastigheten i samband med rondeller etc. Låg jag konstant med varvräknaren på ca 2000 varv så var det inga problem, men när jag gasar för att accelerera så dör motorn. Att accelerera långsamt är inga problem.

Samma sak igår, dvs 4 dagar senare. Den går på jämna varv och utan problem i motorvägsfart men när man kör på småvägar vill den inte vara med förutom när den är nystartad och kall. Då märks inga problem över huvud taget.

När den väl har dött så är den hopplös att få igång igen innan den har svalnat.

Vill också tillägga att när den har börjat uppföra sig underligt så blir det bara mer och mer fram tills den lägger av.

Vad kan det vara som är fel?
Alla tips och idéer mottages tacksamt!

/Andreas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lyser motorlampan? Felkoder?
av ank9
Hej och tack för svaret!
Motorlampan lyser inte. Jag har en felkod på bränslet. 2-2-3, men detta fanns redan i somras och eftersom det inte var något problem då så tänkte jag att den inte hade blivit raderad och jag lyckades inte heller förstå hur jag skulle ta bort den. Så jag vet inte om den är aktuell pga det.
Användarvisningsbild
av Sparkz
OK, bara den koden? Trycker du en gång till på knappen kommer nästa kod, eller samma igen om det bara finns en. Nolla koderna så du ser vad som är nytt.
Läs ut alla, håll inne knappen i 5 sek. vänta till LEDen tänder sig, håll 5 sek. till.
Eller lossa batteriet eller säkring nr. 1 i några sekunder.

-91... Då har du antagligen ett bränslesystem som heter Regina. Ingen massemätare, bara en tempgivare med tvåpolig kontakt vid luftfiltret? Och en tryckgivare på staget till fjäderbenstornet med en vakuumslang och en trepolig kontakt. Kolla den slangen noga, och nippeln i insuget.
av ank9
Tack!
Då vet jag vad jag skall göra imorgon när dottern skolas in på sitt dagis och skall vara där själv :)
Glömde skriva två saker som kanske kan vara av betydelse. Förut när jag startade bilen så luktade det rätt mycket bensin, men jag hade inte chans att se om det droppade någonstans. Sedan så har tempmätaren inne i instrumentpanelen bara gått upp till ca 25%. Antar att det är termostaten som spökar, men kan detta vara ett följdfel pga det? Det har varit så ett par tre veckor kanske, har bara inte fått tummen ur att göra något åt det.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du dålig värme i bilen är det nog termostaten, annars kan det vara tempmätaren eller givaren till den som visar fel.

Skulle kunna vara tempgivaren till bränslesystemet som säger "kall" också så motorn får för mycket bränsle när den är varm. Skulle förklara att det luktar bensin när du startar.
Men det är två olika givare till instrumentet och bränslesystemet så de problemen har inte med varandra att göra.
av ank9
Okej. Men när räknas inte motorn som kall längre? Om den får för mycket soppa och därför dör/går kass när den blir varm så borde den väl ganska snart klaga och inte klara av att gå ett par mil på motorväg väl?
av ank9
Nu lät jag bilen stå igång i över en kvart så den blev varm, men jag lyckades inte framkalla felet så som det blir när man är ute och kör.
Visst, vid fullt gaspådrag så tvekar den med en hostning innan den varvar upp, men den kvävdes aldrig helt och hållet och dog.

Jag nollade också felkoderna genom att plocka ur säkring 1 och jag fick ingen ny kod efter att bilen hade varit igång.

Fruktansvärt irriterande...

Tyvärr hade jag strömavbrott hela morgonen så jag kunde inte komma åt nätet. Jag kom inte ihåg det där om tryckgivaren etc. så det skall jag kolla om en stund tänkte jag.
Användarvisningsbild
av Caffis
Låter i mina öron som något skumt elfel någonstans eller dålig jord. Kan inte ett dugg om ditt system men har man ägt en Citroen då är ditt elsystem rena drömmen Jag hade oxå en massa konstiga fel på min 245 90a tydligen inte samma system eller?men jag gorde rent alla jord punter(puta putsa putsa )kopparpasta drog i sär ALLA kontakter i hela bilen WD40 (Allmät känd som citroen smörja)i Alla kontakter sen slutade den o jä....as Hur blir den om förpumpen fungerar av och till? eller brukar dom bara lägga av.
av ank9
Men om det skulle vara jordfel skulle det inte hända mer konstiga grejer då, t.ex lampor som lyser felaktigt etc?

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]