Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Körde Stockholm-Skara t&r i helgen, lyckades pricka ovädersdagarna fredag och söndag givetvis. E18 till Örebro gick finemang, sen vart det ju usla E20 och då började bilen bete sig på ett sätt jag inte upplevt förut.

Vädret var skit, det snöade rätt bra och eftersom nordanvinden låg på rejält for snön horisontellt framför bilen. I modd och där det var saltat gick det bra, men där vinden blåst bort all form av snö och bara lämnat asfalt med is på var det totalt annorlunda. Jag kände hur baken drog åt ena hållet och fick styra emot lite, för att någon sekund senare dra åt andra hållet och fick då parera med ratten åt andra hållet. Sen bytte det igen. Jag minns hur det var när vi räknade fel när vi bytte styrleder på en Opel och den kasade och krängde över framhjulen och detta var samma känsla på sätt och vis.
Med fullt med passagerare och fullt bagage så var det bland det läskigaste jag gjort, väl vetandes att vi hade många mil framför oss. Usch.

Till saken hör att när jag bytte från sommardäcken blev de utdömda som "sopslut" av Euromaster (inte de som bytte, men jag hade annat ärende dit), snedslitna och tämligen blanka på insidan. Dubbdäcken som sitter på har bra mönster och inte någon märkbar skillnad i mönster, iaf inte så att jag behövde titta efter att sätta bästa mönstret bak.

Bilen i fråga är en V70N -06 och jag funderar på om en fyrhjulsinställning är rätta medicinen? Det kändes precis som om bakhjulen plogade och fick växelvis bättre grepp i halkan när baken vandrade omkring. Men kan man justera toe-in på bakhjulen?

Min tankegång är att sommardäcken är slut för att hjulinställningen är åt fanders. Med bra grepp (sommar/saltat) så nöts de bara, i snömodd känns det inte lika mycket, men på "polerad is" (eller vad man ska kalla det) så tappar de omväxlande greppet och man märker att något är fel.

Kan det ligga något i det eller är jag ute och cyklar igen? :D
Xc70 04 kan man ställa toe in på bakhjulen så troligen kan man det på din med.

Finns även ett stag bakom bäraren bak som har med toe in att göra. Råka själv backa på det en gång mot en sten och då vart den som du beskriver.

Titta så inte dina har får sig en smäll inte hårda dessa stag så enkla att böja jag snudda bara och det böjdes direkt.
Jag var duktigt tungt lastad och det small i bakvagnen ibland när vi körde på/över snö- och isklumpar på vägen. Så om något fått sig en kyss är det inte alls oväntat. :D

Men av en tillfällighet ska jag till Bilia idag, ska passa på att fråga när jag ändå är där.
Jodå, enl Bilia låter det definitivt som att en fyrhjulsinställning behövs. Såvitt jag vet har den aldrig kollats sen bilen var ny och servicekillen hade en rätt bra åsikt: under åren är det många trottoarkanter som besökts, stenar som körts på osv och till slut rör inställningarna på sig.

Så det är att se fram emot en fyrhjulsinställning! Mer utgifter... ;)
Min V70N-08 hade ett liknande beteende, inte roligt på hala vägar, kändes som att bakdelen rörde sig i sidled när vägen lutade. Min bil hade fenomenet sen ny och det påpekades ett par gånger men trots hjulinställningar samt kontroll av bakvagnen så kunde de aldrig få bort fenomenet, intressant att det finns fler sådana bilar...
Tilläggas bör att jag körde dubbfritt på vintern och inget som helst synligt/mätbart eller onormalt slitage av däcken (inte på sommardäcken heller)
Sådär, då var fyrhjulsinställning fixad, bara att vänta på att det ska bli halt alltså. ;)

980 spänn på Däckspecialen i Västberga för övrigt. Fick tid dagen efter jag ringde, besöket gick på tjugo minuter och än så länge känns det bra. Fast pris inklusive justering för övrigt, några andra jag ringde låg högre plus att de tänkte ta arbetstid "om något behöver justeras". :shock:
av *pettson*
En 4hjuls kontroll/inställning på 20min? Kanske jag som ligger efter, men 40-45 minuter är mer normalt. Bilen ska in, utrustning på. Nollställning. Låsning. Mätning. Ev justering (aldrig träffat på en bil som står inom norm).
Sen spara, printa demontera släppa ner och provköra. Allt på 20 min? Hmm... Skumt.
Sant, jag var där lite innan min bokade tid och satt i bilen när klockan var drygt tjugo över och då provkördes bilen medan jag var och betalade och babblade lite med killen bakom disken - så 25-30 minuter då? ;)

Ska sägas också att de var två som jobbade med varsin sida samtidigt, så hänga på utrustning och hissa upp osv gick kvickt som attan.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]