- tis 10 dec 2013, 20:02
#813437
Körde Stockholm-Skara t&r i helgen, lyckades pricka ovädersdagarna fredag och söndag givetvis. E18 till Örebro gick finemang, sen vart det ju usla E20 och då började bilen bete sig på ett sätt jag inte upplevt förut.
Vädret var skit, det snöade rätt bra och eftersom nordanvinden låg på rejält for snön horisontellt framför bilen. I modd och där det var saltat gick det bra, men där vinden blåst bort all form av snö och bara lämnat asfalt med is på var det totalt annorlunda. Jag kände hur baken drog åt ena hållet och fick styra emot lite, för att någon sekund senare dra åt andra hållet och fick då parera med ratten åt andra hållet. Sen bytte det igen. Jag minns hur det var när vi räknade fel när vi bytte styrleder på en Opel och den kasade och krängde över framhjulen och detta var samma känsla på sätt och vis.
Med fullt med passagerare och fullt bagage så var det bland det läskigaste jag gjort, väl vetandes att vi hade många mil framför oss. Usch.
Till saken hör att när jag bytte från sommardäcken blev de utdömda som "sopslut" av Euromaster (inte de som bytte, men jag hade annat ärende dit), snedslitna och tämligen blanka på insidan. Dubbdäcken som sitter på har bra mönster och inte någon märkbar skillnad i mönster, iaf inte så att jag behövde titta efter att sätta bästa mönstret bak.
Bilen i fråga är en V70N -06 och jag funderar på om en fyrhjulsinställning är rätta medicinen? Det kändes precis som om bakhjulen plogade och fick växelvis bättre grepp i halkan när baken vandrade omkring. Men kan man justera toe-in på bakhjulen?
Min tankegång är att sommardäcken är slut för att hjulinställningen är åt fanders. Med bra grepp (sommar/saltat) så nöts de bara, i snömodd känns det inte lika mycket, men på "polerad is" (eller vad man ska kalla det) så tappar de omväxlande greppet och man märker att något är fel.
Kan det ligga något i det eller är jag ute och cyklar igen? :D
Vädret var skit, det snöade rätt bra och eftersom nordanvinden låg på rejält for snön horisontellt framför bilen. I modd och där det var saltat gick det bra, men där vinden blåst bort all form av snö och bara lämnat asfalt med is på var det totalt annorlunda. Jag kände hur baken drog åt ena hållet och fick styra emot lite, för att någon sekund senare dra åt andra hållet och fick då parera med ratten åt andra hållet. Sen bytte det igen. Jag minns hur det var när vi räknade fel när vi bytte styrleder på en Opel och den kasade och krängde över framhjulen och detta var samma känsla på sätt och vis.
Med fullt med passagerare och fullt bagage så var det bland det läskigaste jag gjort, väl vetandes att vi hade många mil framför oss. Usch.
Till saken hör att när jag bytte från sommardäcken blev de utdömda som "sopslut" av Euromaster (inte de som bytte, men jag hade annat ärende dit), snedslitna och tämligen blanka på insidan. Dubbdäcken som sitter på har bra mönster och inte någon märkbar skillnad i mönster, iaf inte så att jag behövde titta efter att sätta bästa mönstret bak.
Bilen i fråga är en V70N -06 och jag funderar på om en fyrhjulsinställning är rätta medicinen? Det kändes precis som om bakhjulen plogade och fick växelvis bättre grepp i halkan när baken vandrade omkring. Men kan man justera toe-in på bakhjulen?
Min tankegång är att sommardäcken är slut för att hjulinställningen är åt fanders. Med bra grepp (sommar/saltat) så nöts de bara, i snömodd känns det inte lika mycket, men på "polerad is" (eller vad man ska kalla det) så tappar de omväxlande greppet och man märker att något är fel.
Kan det ligga något i det eller är jag ute och cyklar igen? :D